چه سنگی برای فضای داخلی ساختمان کارایی دارد؟

فضای داخلی ساختمان

فضای داخلی ساختمان

چه سنگی برای فضای داخلی ساختمان کارایی دارد؟

سنگ های با ظاهر زیبا بهترین گزینه برای استفاده در فضای داخلی ساختمان می باشند، در هنگام انتخاب سنگ برای دکوراسیون داخلی، میزان استحکام و مقاومت سنگ به علت کار شدن در محیطی محفوظ، اهمیت کمتری در مقایسه با استحکام سنگ های مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان دارند و رنگ و طرح سنگ یکی از مهمترین آیتم ها در انتخاب می شوند. علت های زیادی برای روی آوردن طراحاندکوراسیون داخلی به استفاده از سنگ طبیعی وجود دارد که از این عوامل می توان به همخوانی سنگ طبیعی با انواع سبک های طراحی همچون مدرن، کلاسیک و یا هنری و .. اشاره نمود از دیگر عوامل تاثیر گذار در انتخاب سنگ برای فضای داخلی میتوان به خاصیت هایی همچون نگهداری و نظافت آسان، اقتصادی و مقرون به صرفه بودن، عمل کردن همچون عایق صوتی در برابر سر و صدا و انتقال روح طبیعت به فضای خانه اشاره نمود. که تمامی این محاسن موجب شده تا سنگ طبیعی به عنوان یک جزع لاینفک مصالح استفاده شده توسط طراحانفضای داخلی ساختمان تبدیل شود.

سنگ‌هایی مانند مرمریت، مرمر، چینی و… به علت عدم تماس با ناملایمات جوی انتخاب مناسبی برای نمای داخلی می باشند. البته برخی از مردم به علت رنگ و طرح های خاص تراورتن و سنداستون مایل هستند از این سنگ‌ها در داخل ساختمان نیز استفاده کنند که امکان چنین انتخابی وجود دارد و از لحاظ فنی هیچ اشکالی ایجاد نمی کند. این سنگ‌ها می‌توانند جلوه‌های بسیار زیبایی را در لابی‌ها، پاگردها، اطراف درب آسانسورها، دیوارهای راه‌پله، دیوارهای پارکینگ و… خلق کنند. مرمریت ، تراورتن ، گرانیت ، چینی ، لایم استون و تقریبا تمام سنگها را میتوان برای دیوار های داخلی ساختمان به کار برد و این به خاطر محافظت سنگ از ناملایمات جوی در فضای داخلی ساختمان می باشد.

نمای داخلی ساختمان همچون دیواره های پارکینگ محلی مناسب جهت استفاده از سنگهای مرمریت می باشند زیرا سنگ های نصب شده در معرض مستقیم تابش آفتاب نبوده و با عوامل سایشی و ضربه ای کمتری نیز برخورد دارند و مواد شوینده مورد استفاده جهت تمیز کاری، تاثیر مخرب کمی بر روی سنگ های مرمریت میگذارند .از مهمترین سنگهای مرمریت ایران می‌توان به مرمریت‌های دهبید، کاشمر، آباده، صلصالی، گندمک، کِرِم کرمان، بجستان، هرسین، خوی، ارومیه و بسطام، اشاره کرد که سنگ مرمریت کرم استخوانی دهبید یکی از انواع سنگ های مرمریت بوده که با ظاهری زیبا و عامه ‌پسند خود سطحی روشن و براق را در دکوراسیون داخلی ساختمان شما ایجاد می نماید.

به لطف ورود تکنولوژی های جدید فرآوری سنگ، یکی از انواع جدید سنگ که برای استفاده در فضای داخلی مورد استقبال قرار گرفته است، سنگ آنتیک است که از این نوع سنگ در نمای داخلی ساختمان به خصوص فضای سالن نشیمن و اتاق ها استفاده می گردد، سنگ آنتیکهمان سنگ با برش متفاوت و بدون ساب می باشد،که زیبایی خاصی دارد‌. بیش از ۹۹ درصد از سنگ‌هایی که آنتیک می‌شوند‌، از نوع سنگ‌های تراورتن می‌باشند.علی رقم وجود گزینه های متفاوت سنگ جهت استفاده در دکوراسیون داخلی ولی با این حال ممکن است در طراحی و انتخاب سنگ به  دلیل ناکافی بودن نور طبیعی و یا عواملی همچون رطوبت زیاد، نیاز به نظافت مکرر و یا قرار گیری در معرض عوامل ساینده و یا نیاز به براقیت سطح سنگ، محدودیت هایی در انتخاب رنگ و ابعاد سنگ ایجاد شود و وجود هر یک از این محدودیت ها باعث کم شدن گزینه های انتخابی می شود.

با اینکه امروزه سنگ های مرمریت به دلیل جلا پذیری خوب و تنوع زیادشان در رنگ و طرح و قیمت، طرفداران زیادی جهت استفاده درفضای داخلی ساختمان دارند، ولی نمیتوان از زیبایی و تنوع سنگ های تراورتن و آنتیک گذشت، که جلوه های بسیار زیبایی را از ترکیب آنها میتوان خلق نمود.

مرجع سنگ ایران

مطالب مرتبط

رتبه استانها در صنعت سنگ کشور

سنگبری رویال

سنگبری جاوید۲