سنگ طبیعی پایدارترین مصالح ساختمانی

سنگ طبیعی پایدارترین مصالح ساختمانی

سنگ طبیعی . در بسیاری از تعاریف، توانایی دوام در گذر زمان، را پایداری یا sustainability می نامند، در میان تمامی مصالح ساختمانی که تا کنون بشر در سازه های خود استفاده کرده، سنگ بیشترین دوام را داشته و به همین علت دارای بالاترین پایداری نیز می باشد. معماران و سازندگان ساختمان همیشه بیشترین استفاده را از سنگ می برده اند چرا که از دوام بالای آن مطلع می باشند، علاوهبر زیبایی سنگ طبیعی، نگهداری آن نیز آسان است، اما یکی از دلایل بسیار اساسی که صاحبان پروژه های ساختمانی به استفاده از سنگ فکر می کنند پایداری زیست محیطی آن است. این پایداری تنها به معنای تولید کمتر کربن در فرآیند ساخت سنگ طبیعی نیست، بلکه دوام سنگ در دراز مدت نیز می باشد بر خلاف آجر و بتون، سنگ طبیعی به هیچ نوع از پختن و گرما دهی احتیاج ندارد و خودش به طور کامل بعد از استخراج شکل گرفته و این موضوع به این معناست که هیچ گونه دی اکسید کربن در طول تولید سنگ، تولید نمی شود. سنگ طبیعی بر خلاف سطوح مصنوعی دیگر همچون فرش ها و کف پوش ها که با انتشار گاز هوای داخل خانه را کثیف می کنند فاقد مواد شیمیایی سمی فرار (VOC) می باشند. اگر سنگ طبیعی به صورت بهینه و صحیح در خانه به کار رود، با توجه به اینکه قابلیت ذخیره گرما را در خود دارد و به صورت تدریجی آن را به بیرون پس می دهد و میتواند با مصرف انرژی کمتری خانه را در تابستان سرد و در زمستان گرم نگه دارد. یکی دیگر از دلایل مهمی که صاحبان پروژه های ساختمان سازی از سنگ استفاده می کنند پس از آیتم طول عمر بالا، نگهداری بسیار راحت آن است که این امر نیز باعث می شود که مجبور نباشید آن را تعویض و یا دوباره پرداخت کنید. از اهرام ثلاثه مصر تا استون هنج (Stonehenge) انگلستان و Machu Picchu در پرو، در طول تاریخ ماندگارترین سازه های ساخت بشر از جنس سنگ بوده اند. سنگ برای همیشه باقی می ماند و به سادگی در طبیعت یافت می شود. زمانیکه قصد انتخاب عنصری برای کار در شرایط سخت مانند نماهای خارجی و یا فضاهای داخلی که میزان کاربری فرآوان و رطوبت زیاد دارند مانند آشپزخانه و حمام را دارید، سنگ طبیعی به عنوان با دوام ترین و بی دردسرترین عنصر برای نگهداری و مراقبت انتخاب می شود. بر خلاف چوب، پلاستیک و یا دیگر مواد کامپوزیتی، که در طول زمان دچار پوسیدگی، ورم کردگی، خرد شدن و متلاشی شدن می شوند، سنگ های طبیعی از گرانیت تا مرمر و تخته سنگ های مختلف می توانند به شما کمک کنند تا یک خانه زیبا و پایدار داشته باشید

نیاز کم سنگ به نگهداری مزیت دیگر پایداری

سنگ طبیعی مانند چوب، تخته های گچی و یا کف پوش های پلاستیکی به مرور زمان از خود کثیفی و شکستگی و ترک ایجاد نمی کند. سنگ ها به راحتی خراش بر نمی دارند، در برابر آب مقاومت نشان می دهند و لکه بر نمیدارند و تمیز کردن آن ها نیز آسان است. این که سنگ های طبیعی در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم هستند باعث شده تا سنگ هایی مانند لایم استون، مرمر و تخته سنگ ها گزینه های بسیار پر کاربردی برای استفاده در حمام باشند، در حالیکه سنگ گرانیت، محکم، مقاوم در برابر خراش و آسان برای پاک کردن و یک گزینه بسیار خوب برای میزهای آشپزخانه می باشد که در برابر ضربات چاقوهای تیز، مایعات و پس مانده های غذا و میکروب هایی که در اثر آن ها به وجود می آید مقاوم هستند. در فضاهای خارجی، طراحان علاقه دارند تا حد ممکن از سنگ استفاده کنند، ساخت سکو، صندلی، دیواره ها، ایوان و… در باغ به علت دوام بالای سنگ، استفاده از آن را تبدیل به یک نوع سرمایه گذاری کرده، زیرا نیازی به تعویض نخواهد داشت. این موضوع باعث کمتر شدن ضایعات و نخاله های ساختمانی نیز می شود.

سنگ یک ماده محافظ محیط زیست

سنگ یک ماده طبیعی است که بر خلاف بسیاری دیگر از مصالح پر مصرف برای ساخت و ساز، مستقیماً از زمین به دست می آید. این که چگونه سنگ استخراج، پردازش و حمل شود، بر روی محیط زیست تاثیر گذار است. سنگ هایی که در منطقه شما به دست می آیند با سنگ هایی که در سایر مناطق استخراج می شوند متفاوت اند اما به رغم وجود این تنوع، استفاده از سنگ های محلی که با بودجه و سلیقه شما سازگار باشد کار سختی نیست. معادن سنگهای مختلف در سراسر جهان پراکنده اند و استفاده از این سنگ ها به صورت محلی و در همان منطقه باعث می شود میزان هزینه حمل و نقل کاهش و همچنین آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

استفاده از سنگ در محیط های خارجی

مادر طبیعت بهترین مصالح ساختمانی مقاوم در برابر عوامل مختلف و کهنه شدن را به ما هدیه داده، سنگ طبیعی به علت این که در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت و غیره بسیار با دوام و مقاوم است، باعث شده تا طراحان ترجیح دهند، در ایوان ها، پیاده رو ها، دیواره ها و باغچه ها از آن استفاده کنند.

سنگ طبیعی می تواند شکوه را به حیاط یا باغچه شما بیاورد و به آن حس طبیعت را ببخشد. در حالی که بتون و حتی روکش های چوبی و سایر مصالح ساخته دست بشر تاثیرات بد زیادی بر طبیعت می گذارند و در بسیاری موارد از لحاظ زیبایی شناسی نیز با محیط طبیعت تناسب ندارند، اما سنگ این مشکلات را ندارد. سنگ همچنین در فضای آزاد بادوام ترین ماده است. به این علت که به راحتی نمی پوسد و در طی زمان خرد نمی شود. سنگ طبیعی یک گزینه ایده آل برای مشکلات محیط زیستی، بیولوژیکی و آب و هوایی است. موریانه ها و حشرات از خوردن چوب لذت می برند ولی نمی توانند سنگ را بخورند. سنگ بر خلاف خاک در برابر باد و باران مقاوم است. در حالی که سرامیک، آجر و بتون در برابر باران نفوذ پذیر هستند و احتمال دارد در آن ها شکستگی ایجاد شود و آب را از خود عبوردهند، ولی با این حال سنگ هایی که در محیط باز استفاده می شوند از نوع قوی تر و بادوام تر انتخاب می شوند.

برای ایوان ها و پیاده روهای بیرونی گزینه ها معمولا محدود به سنگ، آجر، پوشش های چوبی یا سنگ ریزه می باشد. سنگ ریزه یک گزینه ارزان و راحت برای استفاده است، اما در طول زمان ساییده می شود و نیاز به جمع آوری مداوم دارد و اغلب اوقات سنگ ریزه ها وارد خانه نیز می شوند. در هنگام لمس پوشش چوبی یک حس خوبی منتقل می شود ولی نیاز به تعمیرات و مراقبت منظم دارد و گاهی اوقات دچار پوسیدگی نیز می شوند. اگر چه سنگ یکی از گران ترین مصالح ساختمانی پروژه های فضای باز می باشد، ولی این مزیت را دارد که عمرش طولانی است و استقامت بالایی دارد در حالیکه مراقبت و نیاز به نگهداری آن کم است. بر اساس نحوه نصب، سنگ فرش می تواند طوری باشد که حالت سبز یا خاکی را حفظ کند و یک نمای طبیعی زیبا به کف می بخشد.

برای دیواره و اطراف باغچه نیز هیچ گزینه ای نمی تواند سنگ را شکست دهد. درخت ها و گیاهان نیاز به تامین دائمی آب دارند و این جاری بودن همیشگی آب باعث فرسایش و مشکلات مختلف دیگر برای خاک و یا مصالح به کار برده می شود. سنگ طبیعی از فرسایش خاک جلوگیری می کند و زیبایی خاص خودش را نیز دارد. اگر چه سنگ از چوب سنگین تر و گران تر است ولی میتواند دوام و کارایی بیشتری در باغ ها و باغچه ها داشته باشد.

استفاده از سنگ طبیعی در دکوراسیون داخلی

سنگ در دکوراسیون داخلی نیز کاربردی به خوبی فضای خارجی دارد. از میزهای آشپزخانه تا کف حمام، شستشوی سنگ طبیعی با صابون معمولی و آب بسیار آسان است و به صورت طبیعی لیز نمی شود و یکی از با دوام ترین مواد روی زمین است. بنا به تحقیقات انجام گرفته، با محافظت و نگهداری مناسب، سنگ طبیعی میتواند بیش از ۱۰۰ سال عمر کند. چرخه عمر سنگ بعد از عمر ساختمان نیز ادامه می یابد چرا که قابل بازیافت بوده و در کاربردهای دیگر قابل استفاده است.

کف سازی با سنگ

سنگ یکی از بهترین گزینه ها برای کف سازی در مناطق پر ترافیک است، و علت آن باز به دوام و مقاومت عالی آن بر می گردد. سنگ طبیعی در برابر خراش و خرابی بسیار مقاوم است، و هر خرابی که در سنگ رخ بدهد به خاطر رنگ و طرح آن به سختی قابل تشخیص است. بر خلاف کف پوش های پلاستیکی و یا چوبی، سنگ فرش به سختی خراش و زخم را نشان می دهد و تنها نیاز به تمیز کردن و جارو کردن دارند تا مانند روز اول به نظر برسند. اگر از سیستم گرمایش کف استفاده می کنید، بهترین گزینه برای انتخاب کف سازی، سنگ است چرا که سنگ به صورت ذاتی گرما را جذب و به مرور منتشر می کند بدون این که رطوبتی جذب کند و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

استفاده از سنگ در حمام

اگر تنها یک اتاق در خانه وجود داشته باشد که بتوان از مزیت نفوذ ناپذیری سنگ در برابر رطوبت استفاده کرد، آن اتاق حمام است. از دوش های لایم استون، تا سینک های سنگی و میزهای مرمری، سنگ برای شستشو بسیار راحت است و در برابر پوسیدگی مقاوم و به سختی لکه می گیرد. سنگ هایی که برای کاربردهای داخل حمام استفاده می شوند باید بر روی آن ها عملیاتی انجام شود تا توسط مواد شوینده داخل حمام آسیب نبینند. اگر نگهداری به درستی انجام شود سنگ طبیعی می تواند یک سرمایه گذاری طولانی مدت باشد و میتوانید دوام، شکوه و زیبایی را به هر حمامی ببخشید.

سنگ در آشپزخانه

بسیاری از آشپزها به فضای میزشان بسیار بیشتر از محیط آشپزخانه اهمیت می دهند چرا که روی میز حجم زیادی از مواد غذایی قرار می گیرد. میزها باید ضربات چاقو، دماهای بالا و نیروهای مکانیکی و میکروب ها و مایعات و مواد مختلف که با گذشت زمان فاسد می شوند را تحمل کنند. گرانیت و مرمر گزینه های ایده آلی برای میز آشپزخانه هستند چرا که در برابر رطوبت و گرما نفوذ ناپذیر هستند و برای تمیز کردن و نگهداری مناسب می باشند. گرانیت به سختی خراش می پذیرد و راحت تمیز می شود، باکتری را جذب نمی کند و میز خوبی برای کسانی است که به بهداشت آشپزی اهمیت می دهند. گرانیت می تواند دما را پایین بیا ورد و گزینه خوبی برای پخت پیتزا و ماکارونی و این گونه غذاهاست که در بشقاب های داغ سرو می شوند. در نهایت باید گفت سنگ یک گزینه ایده آل برای همه قسمت های مختلف خانه است چرا که دوام و کیفیت خوبی دارد و نیاز به نگهداری کمی دارد و از لحاظ محیط زیستی نیز پایدار است.

استفاده از سنگ در دیوار

شاید سنگ به عنوان یک مصالح معمول برای دیوارها به ذهن نرسد جز در مواردی مانند بعضی از قسمت های آشپزخانه، اما دیوارها مکان های خوبی برای سنگ های بازیافت شده می باشند. دیوارهای سنگی نیز مانند کف فرش های سنگی بسیار محکم هستند و به راحتی خراب نمی شوند و بر روی آن ها اثر انگشت و یا گرد و غبار نمی نشیند. سنگ به راحتی قابل بازیافت است. خانه های قدیمی سنگی را می توان تخریب و از سنگ آن برای ساخت دیوار استفاده کرد.

مرجع سنگ ایران

سنگبری های ایران

 

مطالب مرتبط

رتبه استانها در صنعت سنگ کشور

سنگبری رویال

سنگبری جاوید۲