سنگ کاربردی و متناسب برای نمای خارجی

در این جا قرار است چند سنگ مناسب برای نما ی ساختمان را به شما معرفی کنیم .

تراورتن 

سنگ های تراورتن بدلیل خلل و فرج موجود در سنگ چسبندگی خوبی در نمای ساختمان دارد و همچنین چگالی پایین سنگ های تراورتن باعث کاهش وزن سنگ و در نتیجه سبک شدن نمای ساختمان می گردد.
سنگ های تراورتن در برابر نور خورشید رنگی ثابت دارند و در برابر سرما و گرما  و اشعه UV و رطوبت مقاومت خوبی دارند .
از بین سنگ های تراورتن بعضی از سنگ ها محبوبیت خاصی دارند. در سال های اخیر، با توجه به روند چشمگیر نماهای رومی و کلاسیک  استفاده ازسنگ های تراورتن بی موج در رنگ های سفید، کرم  و بژ بسیار به چشم می خورد.
نکته ای که لازم است اینجا متذکر شویم این است که با توجه به اینکه کشور ایران دارای گسل های زیادی است و احتمال زلزله همواره ما را تهدید  می نماید. می بایست در طراحی و اجرای دقیق نماهای  ساختمان  دقت فراوان داشت.
امروزه شاهد هستیم که در نماهای ساختمان مخصوصاً در مناطق بالای شهر نماهایی طراحی و اجرا می گردد که بسیار سنگین است و در یک نما حدود ۵۰۰ تن  سنگ نصب گردیده است و چنانچه خدای ناکرده زلزله ای رخ دهد، هیچ سازه ایی توان تحمل این همه وزن را ندارد و خسارت های زیادی را به کل سازه خواهد زد.

 

سنگ های سنداستون

سنگ های سند استون در برابر سرما و گرما و اشعه UV مقاومند ولی چسبندگی خوبی با ملات ندارد باید به هنگام نصب از روش اسکوپ کردن یا اجرای نمای خشک اسفاده کرد. سنگ های سند استون در ایران تنوع زیاد ندارند و تنها سنگ سند استون که در ایران استخراج و تولید می گردد و همان سند استون طرح چوب چرمی محلات می باشد. سنگ های سنداستون بدلیل ساختار ماسه ای  بودنشان ساب پذیر نیستند.

سنگ سنداستون طرح چوب بصورت ساییده، بوش همر، گیوتین و بادبر فرآوری می گردد. سنگ سنداستون طرح چوب در طراحی نمای ساختمان های مدرن بسیار کاربرد دارد.

سنگ گرانیت:

سنگ های گرانیت، سخت چگال هستند و جزء مصالح ساختمانی بادوام محسوب می شوند.
سنگ های گرانیت در برابر نفوذ آب و صدا مقاوم هستند و در برابر اشعه نور خورشید (UV) و سرما و گرما بسیار مقاومند.
گرانیت برای تمام ساختمان سنگی مناسب محسوب می شوند؛ ولیکن بدلیل عدم وجود تخلخل و چگالی بالا و کم بودن چسبندگی برای نما باید تمهیدات خاص مانند اسکوپ نمودن سنگ و با اجرای نمای خشک استفاده کرد. سنگ های گرانیت برای نصب در نما به دو صورت سابیده یا براق و یا بصورت فلیم شده می باشد.

سطح سنگ گرانیت بر اثر حرارت و تفاوت ضریب انبساط و انقباض بین اجزای کریستالی مختلف آن به صورت زبر در می آید. که در اصطلاح به آن فلیم گویند.

سایرسنگ‌ها:

سایر سنگ‌های ساختمانی از جمله سنگ‌های مرمریت، کریستال، لایم استون و سنگ مرمر بدلیل مقاوم نبودن در برابر سرما و گرما، باران های اسیدی و اشعه UV نور خورشید، برای نمای ساختمان مقاوم نیستند.

مطالب مرتبط

رتبه استانها در صنعت سنگ کشور

سنگبری رویال

سنگبری جاوید۲