مرمریت صلصالی 

سنگ مرمریت صلصالی

سنگ مرمریت صلصالی 

سنگ مرمریت صلصالی دارای زمینه سفید رنگ با خط های قرمز اصطلاحا نوار قلبی می باشد. سنگ مرمریت صلصالی یکی از شناخته شده ترین سنگ های موجود در ایران می باشد. در اکثر قراردادهای مشارکت در محدوده متوسط عموما از سنگ مرمرست سلسالی در آن استفاده میشود. یکی از دلایل استفاده از سنگ مرمریت صلصالی زمینه سفید رنگ آن میباشد. بازار سنگ در ایران بیشتر بدنبال استفاده از سنگهای روشن میباشد. از سنگ مرمریت صلصالی بیشتر در کف واحدهای مسکونی استفاده میشود. از سنگ صلصالی با ضخامت ۳ سانتیمتر در کف پله نیز استفاده میشود. بیشترین ابعاد تولید شده از سنگ مرمریت صلصالی بصورت ۴۰ سانتیمتر طولی و ۴۰×۴۰ میباشد. قیمت سنگ مرمریت صلصالی نسبتا مناسب بوده و بسته به سورت آن متغیر میباشد. همانند سایر سنگ های مرمریت استفاده از سنگ مرمریت صلصالی در نمای ساختمان و فضای خارجی توصیه نمی شود.

دیگر ویژگی ها

معادن صلصالی در شرق استان اصفهان، در منطقه هفتومان خور و بیابانک واقع شده است؛ منطقه خور و بیابانک دارای معادن مرمریت بسیار زیادی است. در سطح اکثر سنگ های این منطقه رگه ها و طیف قرمز وجود دارد. مرحوم حاج حسین صلصالی با شناخت درست از منطقه و ذخیره خوب آن و با کاوش، تلاش و همت فراوان توانستند از این معادن بهره برداری نمایند. ایشان از پیشکسوتان بزرگ صنعت سنگ در اصفهان و ایران بودند و این مرمریت به دست توانای ایشان و فرزندانشان به دنیا عرضه شد؛ به طوریکه این منطقه بدون نام بزرگ صلصالی ناشناخته باقی می ماند. این محصول از لحاظ رنگ زمینه، در گروه سنگ های کرم روشن قرار می گیرد و خط های نارنجی رنگ به صورت نامنظم و شکسته در آن وجود دارد که رگ های قلب را در ذهن تداعی می کند، این رگه های قلبی هر قدر کمتر باشند رنگ زمینه سنگ روشن تر به نظر خواهد رسید. در مرمریت صلصالی کرم روشن، رگه ها در بعضی از قسمت ها پر رنگ تر ظاهر شده که  پس از اجرا در محیط زیبایی این سنگ را دو چندان می کند.

در فراوری این مرمریت از ماستیک بی رنگ یا رنگ زمینه جهت پر کردن منافذ بسیار ریز سطح رویی سنگ استفاده می شود. عملیات UV به صورت غیر مستقیم، رزین مخصوص را به داخل رگه ها هدایت و ثابت می کند که باعث فراوری خوب در پولیش و صیقلی شدن سنگ می شود. مرمریت صلصالی به دلیل زیبایی خاص، منحصر بفرد بودن، قیمت نسبتا ارزان، در دسترس بودن و فراوانی جزء پرفروش ترین و پر کاربرد ترین مرمریت های ایران به شمار می رود. بیشترین کاربرد این سنگ در دیوار های داخلی و خارجی ساختمان، کف، پله و کابینت می باشد.

مطالب مرتبط

رتبه استانها در صنعت سنگ کشور

سنگبری رویال

سنگبری جاوید۲