رز کوارتز ستاره ای بزرگترین در جهان

رز کوارتز . گردآوری کلکسیون مایکل اسکات، که مسلما مهم ترین کلکسیون شخصی گوهر در ایالات متحده است . با اندک رقبایی که در جهان، خارج از خانواده سلطنتی دارد . در سال ۱۹۸۷ و توسط مایکل اسکات، اولین رئیس کامپیوتر اپل(۱۹۸۱-۱۹۷۷)، آغاز شده بود و تقریبا در یک دوره ۱۴ ساله، کامل شد. این کلکسیون شامل نمونه های دیدنی از بلورهای راف و سنگ های قیمتی فست شده از تمام انواع مهم و نادر گوهرها، جواهرات، کاروینگ های با شکوه و همچنین برخی جواهرات آنتیک از اواسط قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم است. این کلکسیون منحصر به فرد، یک گواهی ابدی باقی خواهد ماند از آنچه یک فرد می تواند با تعهد آن را بدست آورد. علاقه اسکات به گوهرها در سال ۸۵ -۱۹۸۴ آغاز شد؛ یعنی زمانی که شروع به مطالعه تمام جنبه های سنگ های قیمتی کرده و دانش خود را در زمینه گوهرشناسی بالا برد. اسکات با کسب دانش کافی از گوهرشناسی، لیستی از سنگ هایی که تصمیم داشت در مجموعه خود داشته باشد، تهیه و سپس یک گروه کوچک از کارگزاران مورد اعتماد را انتخاب کرد تا بدنبال گوهرهایی بروند که مدنظر داشت. این کار به او کمک کرد تا ظرف کوتاه ترین زمان ممکن بتواند کلکسیون تحسین برانگیزش را جمع آوری کند.

یکی از قطعات نادر این مجموعه فوق العاده، یک ستاره ۵ هزار و ۵۰۰ قیراطی رزکوارتز ستاره از برزیل است که به عنوان بزرگترین رزکوارتز ستاره در جهان مشهور می باشد. این سنگ قیمتی عظیم واجد شرایط بود تا در لیست سنگ های قیمتی معروف جهان قرار داده شود، اما هنوز نامگذاری نشده است.

این سنگ جواهر یک رز کوارتز ستاره کروی با تراش دامله است: با رنگ صورتی زنده، ماتی (نیمه شفافی یا زجاجی) مناسب و یک ستاره شش شعاعه کامل که در قسمت مرکزی آن قرار دارد و با پرتوهای متمایز که به سمت کمربند (گردل) سنگ پخش می شوند. به نظر می رسد این گوهر حاوی مقدار مناسبی از روتیل (کانی درخشان و سرخ فام به فرمول TiO2))) است که بدون تداخل با ماتی سنگ ، یک ستاره شش شعاعه واضح و بی نقص به آن می بخشد. زمینه ابریشمی (براق) خفیف قابل مشاهده در سنگ، توسط روتیل ایجاد می شود. تراش و پولیش سنگ نیز کامل و بی نقص است. بنابراین این سنگ قیمتی فوق العاده و منحصر به فرد، ویژگی های نادرِ رنگِ عالی، زجاجی خوب و ستاره کاملا مشخص را با هم ترکیب کرده و بدین ترتیب آن را تبدیل به بزرگترین و بهترین رزکوارتز ستاره در جهان نموده است. در کلکسیون مایکل اسکات، رز کوارتز ستاره روی یک مجسمه نقره ای – طراحی شده توسط نقره کار مستقر در سیاتل، جان مارشال (John Marshall)- سوار شده است.

تمام ویژگی های این سنگ قیمتی به قدری کامل می باشد که در یک نگاه ممکن است با یک یاقوت سرخ ستاره با توناژ مایل به صورتی، مانند یاقوت های سرخ ستاره سریلانکایی- که آنها هم به خاطر ستاره مشخص خود معروف هستند- اشتباه گرفته شوند. تنها، اندازه بزرگ سنگ جواهر ممکن است منجر به شک و تردید در مورد طبقه بندی اش به عنوان یک یاقوت ستاره ای شود زیرا به عنوان یک قاعده ، یاقوت های دارای کیفیت گوهر  (gem-quality ) نمی توانند به چنین ابعاد بزرگی رشد کنند.

مطالب مرتبط

رتبه استانها در صنعت سنگ کشور

سنگبری رویال

سنگبری جاوید۲