چشم انداز بازار جهانی سنگ آهن و فولاد

روه معدنی و فلزی در این برهه زمانی از گروههای پیشتاز بورس بوده اند که در این دو گروه فولادی ها و سنگ آهنی به نسبت رشد بیشتری را تجربه نموده اند . با توجه به معادلات تدوین شده بین این دو گروه و بازارهای جهانی سرنوشت آنها بهم گره خورده است.

منابع جهانی سنگ آهن در دنیا ۳۰۰میلیارد تن برآورد گشته که اوکراین چین و روسیه بیشترین دارندگان این ذخایر و ایران نیز رتبه ۱۱را از این حیث را داراست.گفتنی است ذخایر قابل برداشت کشورمان ۲میلیارد تن برآورد شده است.

تولید سنگ آهن در سال۲۰۱۱میلادی بیش از۲٫۸میلیارد تن بوده کهه نسبت به سال میلادی ماقبل ۰٫۸درصد رشد نشان می دهدکه چین و استرالیا بزرگترین تولید کنندگاه این محصول و ایران با تولید۳۰میلیون تن در سال ۲۰۱۱در رتبه دهم از حیث تولید قرار گرفته است.چشم انداز اقتصادی کشورهای صنعتی دنیا نیز هرچند بیانگر خروج آنها از بحران نیست اما نشانه های بهبود در آن دیده می شود البته چین به عنوان مهمترین مصرف کننده و تولیید کننده همچنان با رونق اقتصادی مواجه است و از آنجا که این کشور یکی از کشورهایی است که تقاضای تولید و مصرف در آن به عنوان تقاضای موثر شناخته می شود و با توجه به سیاست های اتخاذ شده در حوزه مالی یورو انتظار می رود در ادامه سال میلادی ۲۰۱۲نیز شاهد بهبود نسبی بازار های کالایی باشیم که معدنی ها و فلزی ها نیز ازآن بی بهره نخواهند بود.

سه شرکت BHPوRIO TINTOوVALEعمده شرکت  های موثر در تجارت سنگ آهن در دنیا شناخته می شوند. که هرسه شرکت برای سال ۲۰۱۶اقدام به سرمایه گذاری برای افزایش تولید نموده اندکه می تواند چشم انداز این بخش را اندکی روشن تر سازد.

در مجموع ۹۵۰میلیون تن سنگ آهن صادراتی در بازارهای جهانی معامله می شود که استرالیا بیشترین سهم از صادرات و چین با ۶۵۰میلیون تن واردات بازیگران اصلی در این تجارت بشمار می روند.رشدتقاضا در کشورهای در حال توسعه و همچنین افزایش روز افزون تقاضا در چین این احتمال را تقویت می نماید که شاهد افزایش قیمت در این کالا باشیم البته اوضاع نگران کننده اقتصادی در ناحیه یورو ریسک بزرگی برای تجارت این کالا محسوب می شود.

همپای رشد تولید و تقاضا در سنگ آهن ،بازار فولاد نیز هماهنگ با این نوسانات روند خود حرکتی خود را دنبال می نماید.بر اساس آمار تولید فولاد در سال ۲۰۱۱در دنیا بیش از ۱۵۰۰میایون تن بوده که سهم آسیا با تولید ۹۸۵میلیون تن بیشتر از سایر قاره ها بوده که در آسیا نیز چین باتولید ۶۹۵میلیون تن رتبه اول را بخود اختصاص داده است.ایران نیز با تولید ۱۳میلیون تن فولاد رتبه هفدهم آسیا و تامین کننده نزدیک به یک درصد از نیاز جهانی فولاد می باشد .در خصوص این بازار نیز پیش بینی ها از رشد تقاضا در این بخش می باشد بطوریکه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۰۰میلیون تن نیاز به تولید فولاد در جهان باشد.

هرچند تداوم بحران مالی در کشورهای مطرح صنعتی باعث نویان منفی قیمت فولاد می شود اما ازآنجا که تولید تنها راهکار خروج از این بحران می باشد و فولاد رد تولید از جمله کالاهای استراتژی محسوب می شود امیدها به رونق این بخش در آینده نچندان دور بسیار بالاست که نشانه های این روند درسال ۲۰۱۲بخوبی نمایان است .

در پایان گفتنی است کشور ایران نیز در تولید سنگ آهن و فولاد حضور فعال دارد که با توجه به وجو منابه غنی سنگ آهن و با توجه به نیاز داخلی و مزیتهای صادراتی ،چشم انداز این صنعت بسیار روشن تلقی می شود که نیاز به تدوین سیاستهای کلان در این بخش بخوبی احساس می شود البته در بازار داخلی به دلیل نوسان شدید قیمت ارز و افت شدید ریال صنایع تولیدی با مشکلات عدیده ای مواجه اند اما بی شک این دوره سپری خواهد شد وبا رسیدن به ثبات نسبی دوباره فعالان تولیدی در کشور می توانند با شرایط جدید اقدام به برنامه ریزی برای آینده نمایند .البته سنگ معدنی ها و فولادی ها در بازار داخلی به دلیل ارتباطی که با قیمت های جهانی دارند.به لحاظ سود آوری حتی رشد نیز دارند اما این رشد از محل نرخ تسعیر ارز بوده و درآمد عملیاتی محسوب نمی شود لذا این رشد سود آوری نمی تواند نشانه بهبود عملکرد آنها بشمار آید .

مرجع سنگ ایران

 

مطالب مرتبط

سنگبری کوثر۲

سنگ های لوکس طلا کاری شده

سنگ آگات عقیق