اسکوپ سنگ

سایت سنگ ایران

اسکوپ سنگ:

اسکوپ سنگ بدین معنی است که سنگ‌هایی که در تراز قائم استفاده می‌شود برای اطمینان از عدم شل شدن و سقوط آن و همچنین پایداری در حین زلزله، اسکوپ می‌شود. عموماً واژه اسکوپ به عنوان مهار سنگ‌های نما شناخته می‌شود ولی حتی برای سنگ‌های قائم که به عنوان سنگ ازاره در داخل فضاهایی مانند بیمارستان و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز بایستی انجام شود.برای این منظور پشت سنگ توسط دستگاه فرز سنگ شیار داده شده و بعد سیم آرماتور بندی سخت نه دور این حاشیه قرار داده می‌شود و از پشت این سیم از دو طرف سنگ به هم تابونده می‌شود. این سنگ وقتی در تراز قائم قرار گرفت و وقتی که دوغآب پشت سنگ ریخته شد، سیم با دوغآب پیوستگی ایجاد کرده و احتمال سقوط سنگ از بین خواهد رفت.

 

 

دلیل اسکوپ این است که سنگ بر خلاف آجر قدرت مکش کمتری داشته و ملات را کمتر به خود جذب می‌کند. به همین دلیل ممکن است به مرور زمان ملات پشت سنگ خشک شده و چسبندگی بین ملات و سنگ از بین رفته و سنگ سقوط کند که در حالت سنگ نما می تواند خطر آفرین باشد.

انواع روش‌های اسکوپ (اتصال)

‌اسکوپ به روش پیچ و رول پلاک:

استفاده از پیچ و رول پلاک بعد از اجرای نمای سنگی و در مواقع اضطراری مرسوم است. در این روش در ۲ تا ۴ نقطه از سنگ بکمک دریل و پیچ و رول پلاک سنگ را به ملات پشت آن درگیر می‌کنند.

مهار سنگ نما با سیم فلزی:

در این روش، پیش از نصب سنگ، شیارهایی را به کمک دستگاه فرز بر روی لبه‌های سنگ ایجاد کرده و سپس سیم‌های گالوانیزه را بصورت ضرب‌دری از شیارهای ایجاد شده عبور می‌دهند؛ بدین ترتیب با قرار گرفتن این سیم‌ها در دوغاب ریخته شده در پشت سنگ، اتصال مقاومتری میان سنگ و دیوار ایجاد می‌شود.

نکته‌ای که در هنگام قرار دادن سیم‌ها باید رعایت شود این است که میان سنگ و سیم گالوانیزه یک لقمه سنگی قرار می‌گیرد که موجب بهتر قرار گرفتن سیم در دوغاب سیمانی خواهد شد.

 چسباندن قطعه سنگ مستطیلی به پشت سنگ:

یکی از روش‌های بسیار آسان و ارزان اسکوپ سنگ در نما، چسباندن تکه‌های سنگی به ابعاد حدود ۳ سانتیمتر و ضخامت حدود ضخامت سنگ، در فواصل و تعداد مناسب، در پشت سنگ است.

 

معرفی انواع اسکوپ ها:

(اسکوپ پروانه ای) از وزق ۱

این قطعه در جهت ارتقا حچمی و اندازه ای تولید شده

این قطعه از نظر ساختار مشابه اسکوپ تک شیار میباشد با این تفاوت که اندازه ی پایه خارجی آن بزرگ تر از اسکوپ تک شیار است

اسکوپ پروانه ای:


(اسکوپ تکشیار) از ورق ۱٫۲۵

این قطعه در جهت بهبود قطعه قدیم طراحی و تولید شده و توزیع گردیده

از مزایای این بست نسبت به نمونه قدیمی:

۱-طراحی پایه ها و محکم شدن قطعه در سنگ

۲-شیار و برجستگی روی سر قطعه برای در گیری در قطعه در سنگ و ملات

۳-ایجاد شیلر کم عمق در سنگ برای نصب قطعه

 

اسکوپ سنگ


توضیحات نمونه قدیم(اسکوپ صلیبی یا T شکل ) از ورق ۱٫۲۵

این قطعه با شکل خاص از یک طرف سنگ را مهار نموده و از طرف دیگر خود در ملات پشت سنگ مهار می شود .

مقرون به صرفه و مطمین تر است که از این پس بست سنگ به عنوان جز لاینفک از سنگ نما، قرنیز پله دور چینی و هر جایی که احتمال جدا شدن سنگ از بتن وجود دارد استفاده گردد

اسکوپ برای نصب هیچ نیازی به چسب ندارد.

از مزایای این بست نسبت به سایر روش های مهار سنگ :

۱-پنهان بودن پس از نصب

۲-حفظ زیبایی سطح سنگ

۳-آماده سازی سریع و آسان

۴-ایمن تر

۵-مطمین تر

۶-ارزان تر

مطالب مرتبط

رتبه استانها در صنعت سنگ کشور

سنگبری رویال

سنگبری جاوید۲