یکی از مشکلات خانه معدن استان سمنان دریافت شماره ثبت خانه معدن است که تاکنون موفق به دریافت آن نشده ایم

محبوبه محمد زاده دبیر خانه معدن استان سمنان اظهار کرد: یکی از مشکلات خانه معدن استان سمنان دریافت شماره ثبت خانه معدن است که تاکنون موفق به دریافت آن نشده ایم و در پی تایید و دریافت آن از خانه معدن ایران هستیم.

وی گفت: در نمایشگاه هایی که در داخل ایران برگزار می شود لازم است که تجهیزات و ماشین آلات اروپایی حضور داشته باشند و ما بتوانیم از این تکنولوژی ها استفاده کنیم، استفاده از تکنولوژی روز باعث می شود که راندمان کار بالا رود و تولید ضایعات به حداقل های ممکن برسد.

وی ادامه داد: استفاده از تکنولوژی های روز و کارآمد بسترهای لازم برای استفاده بهینه از ضایعات سنگ را فراهم می کند و در برخی موارد باعث می شود که در بحث استخراج هم جلوی ضایعات سنگ گرفته شود. در صورت جلوگیری از ضایعات با توجه به کیفیت سنگی که ایران دارد می توانیم در دنیا حرف اول را بزنیم.

دبیر خانه معدن استان سمنان افزود: رکود در بازار تنها مختص سنگ نیست بلکه فروش مواد معدنی هم بسیار افت پیدا کرده است و دچار رکود شدیدی است. این رکود به دلیل عدم نقدینگی در بازار است. اگر قیمت ها به حد نرمال برسد و هزینه استخراج کاهش پیدا کند تاثیرات مثبتی در مسیر سنگ و معدن می افتد.

وی یاد آور شد: فروش سنگ ساختمانی راکد شده است و ساختمان سازی نیز به ندرت صورت می گیرد. اگر ساخت مسکن راه بیفتد اکثر مشکلاتی که برای فروش سنگ ساختمانی وجود دارد حل می شود و همچنین بازار کار رونق می گیرد.

محمد زاده گفت: اگر می خواهیم که در بحث صادرات موفق شویم باید فرآوری را در اندازه های انبوه انجام دهیم تا بتوانیم نیازهای مشتری را درست و به موقع جوابگو باشیم.

وی ادامه داد: خام فروشی در صنعت سنگ و معدن برای ما اصلا مقرون به صرفه نیست و با فراروی این ماده طبیعی با ارزش که از کیفیت بالایی برخوردار است می توانیم ارزش افزوده آن را چند برابر کنیم اما زمانی که دستگاه های لازم برای فرآوری مطلوب وجود ندارد مجبور به فروش خام آن می شویم.

محمد زاده با اشاره به اجرای برجام و رفع تحریم ها گفت: نتیجه اجرای برجام هنوز برای ما محسوس نیست و صحبت هایی که در این زمینه شده است هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. اما می توان گفت که این توافقات برای ما خوش یمن بوده زیرا در سال گذشته ما اصلا سفارش بار نداشتیم اما در حاضر سفارشات بار ما به چند مورد رسیده است.

مطالب مرتبط

کسب و کار در رکود

تولید سنگ در کشور

۷ عامل موثربرای توسعه صنعت سنگ