مهمترین مشکل صنعت سنگ ایران بازاریابی است.

مهدی عباسی: مهمترین مشکل صنعت سنگ ایران بازاریابی است.
مهدی عباسی مدیرعامل معدن کریستال الیگودرز گفت: در حال حاضر ظرفیت های بسیار خوبی در تولید سنگ های خام و کوپ درایران وجود دارد که می توان با تکیه بر آن صنعت سنگ را دگرگون کرد اما مشکلی که وجود دارد این است که بازاریابی خوبی در این مورد صورت نگرفته و اقدامات لازم در خصوص شناساندن سنگ ایران به کشورهای دیگر انجام نشده است.

وی افزود: در صورتی که سنگ ایران به بازارهای جهانی معرفی شود و این سنگ ها مشتری های خاص خود را پیدا کنند و فروش بالا رود تغییر و تحولی اساسی در صنعت سنگ ایران رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: زمانی بازار سنگ کریستال بسیارخوب بود وهر روز ده ها ماشین از معادن سنگ الیگودرز بارگیری می شد اما در ده سال گذشته بازار این سنگ کمی افت کرد و بازار سنگ تراورتن رونق گرفت.

مدیرعامل معدن کریستال الیگودرز گفت: عمده ترین مشکلی که باعث کنار گذاشته شدن این سنگ شد این بود که در آن زمان تکنولوژی فرآوری این سنگ درابعاد بزرگ در ایران وجود نداشت و مجبور بودند که سنگ را در اندازه های کوچک ببرند اما در حال حاضر تکنولوژی فرآوری این سنگ در ابعاد بزرگ به وجود آمده و می توان این سنگ را با هر ابعادی که مورد نیاز است برید.

وی خاطر نشان کرد: این مساله این نوید را به ما می دهد که سنگ کریستال که مدتی از بورس افتاده بود دوباره وارد چرخه تولید ایران شود. در حال حاضرهم مشتری هایی برای بریدن این سنگ و فراوری آن وجود دارد. نمونه این سنگ را در ایتالیا فراوری می کنند و با قیمت بسیاربالا به فروش می رسانند.

وی درباره خصوصیات بارز سنگ کریستال گفت: سنگ کریستال تغییر رنگ ندارد و جرم گیر نیست و به راحتی می توان آن را شستشو داد و برای کف خانه و پله بسیار مناسب است. از خرده ها و پودر این سنگ هم در صنایع مختلف شیمیایی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت پایینی که این سنگ دارد به راحتی می تواند در بازارهای بین المللی با سنگ های مشابه خود رقابت کند و از آنها پیشی بگیرد. زمانی در بازارهای بین المللی مساله کیفیت خیلی مطرح بود اما درحال حاضر علاوه بر کیفیت مساله قیمت نیز مطرح است و هر کس بتواند سنگ خود را با قیمت پایین تری عرضه کند موفق تر است.

مطالب مرتبط

کسب و کار در رکود

تولید سنگ در کشور

۷ عامل موثربرای توسعه صنعت سنگ