قیمت مواد اولیه از دست دلالان خارج شود

وحید امیدوار: قیمت مواد اولیه از دست دلالان خارج شود.

وحید امیدوار دبیر خانه صنعت و معدنکاران استان زاهدان اظهار داشت: اجرای برجام و رفع تحریم ها تاثیر چندان مثبتی در حیطه ی صنایع شیمیایی و سلولوزی (تولید انواع محصولات پلاستیکی) نداشته و در برخی موارد نیز اثرات منفی در پی داشته است.

وی افزود: برخی از ماشین آلاتی که برای کار در معدن در ایران تولید می شوند کیفیت خوبی ندارند و ما مجبوریم که از ماشین آلات خارجی استفاده کنیم که این مساله اصلا خوشایند نیست. ما باید در تولید ماشین آلات به آن درجه از کیفیت برسیم که بتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که اکثر تولید کننده های صنایع شیمیایی استان با آن درگیر هستند تامین مواد اولیه می باشد که پیش از این، مواد اولیه در حد ظرفیت کارخانه را پتروشیمی تحویل می داد و سپس تولید کننده اقدام به تولید می کرد اما از سه سال قبل خرید صنایع شیمیایی از بورس شد که در یکی دو ماه اول این طرح تولید کننده همان مقداری که ما در پتروشیمی خرید می کردیم را در بورس انجام می دادیم.

امیدوار گفت: اما یک باره طرحی در بورس اجرایی شد که برای خرید صنایع شیمیایی سقف خرید گذاشتند و هر کسی که مواد اولیه می خواست به شرط ورود به بورس و خرید؛ اولویت با کسی بود که بیشترین خرید را انجام می داد خوب به طبع تمام واحد های تولیدی پتروشیمی استان سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و خراسان جنوبی هم جمع می شدند نمی توانستند در بورس با آن قدرت شرکت کنند و عملا زود کل جنس ها را یک یا دو نفر خریداری می کردند و واحد های تولیدی دیگر به دلال های دست سه و چهار هدایت شدند.

وی اشاره کرد: اگر قیمت مواد اولیه از دست دلالان خارج شود و نیروی کار مناسب فراهم شود شرایط کاری در ایران هم بهبود می یابد. با داشتن ماشین آلات به روز مصرف انرژی کم میشود و باعث شکل گیری فضای رقابتی مثبت میگردد. اگر نحوه محاسبات مالیات عوض شود شرایط بهتری ایجاد میشود زیرا قیمت مالیات بر ارزش افزوده و روش اجرای آن مناسب نیست و قیمت تمام شده را بالا میبرد.

وی گفت: شرکت در نمایشگاه های خارجی تاثیر بسیار مثبتی در عملکرد و پیشرفت کاری ما دارد اما به خاطر هزینه بالا توانایی شرکت در این نمایشگاه ها را نداریم.

وی یاد آور شد: اگر نهاد های دولتی مرتبط همکاری لازم در جهت تخفیف دهی و اعطای سوبسیت مساعدت بهتری را انجام دهند پیشرفت بسزایی در تولید خواهیم داشت و توانایی شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور را نیز خواهیم داشت.

دبیر خانه صنعت و معدنکاران استان زاهدان خاطر نشان کرد: در برخی ازنمایشگاه های داخلی تعدا شرکت کنندگان کم است به همین دلیل آشنایی با محصولات جدید انجام نمیشود. اکثر کشورهای آسیای میانه و چین که در این نمایشگاهها شرکت می کنند محصولاتی با کیفیت پائین را ارائه میدهند.

وی با اشاره به لزوم پرداخت تحصیلات ارزان قیمت با نرخ بهره ۳ الی ۵ درصد و پائین آوردن هزینه های انرژی و سوخت همکاری نهاد های دولتی از جمله سازمان تامین اجتماعی و واحدهای تولیدی را در پیشرفت کار خود موثر دانست.

دبیر خانه صنعت و معدنکاران استان زاهدان در ادامه افزود: ارتباطاتی در داخل کشور بین تولید کنندگان وجود دارد که حضور در نمایشگاههای خارج از کشور باعث تقویت این ارتباطات می شود. نمایشگاه های خارج از کشور فرصت حضور و شناخت به ما میدهد و میتواند باور بازدید کننده را نسبت به صنایع ایران عوض کند.

مطالب مرتبط

سنگ فیروزه

سنگ مصنوعی در نما

بهترین معادن سنگ ایران