چین ، مقصد صادرات سنگ ایران

در چند ساله اخیر بسیاری از فعالان صنعت سنگ ایران با اهمیت دادن به حوزه صادرات سنگ های تزئینی و همچنین ماشین آلات و تجهیزات صنایع سنگ ، نقش مهمی در گسترش همکاری های تجاری ایران با سایر کشورها از ۵ قاره دنیا ایفا نموده اند .

در این میان یکی از کشورهایی که اخیرا در صنعت سنگ جهان، صاحب جایگاه شده است ، کشور چین  می باشد که با فراهم نمودن بستر مناسب در تولید ، فرآوری ، صادرات و واردات سنگ توانسته است محوریت این صنعت را در انواع سنگ های ساختمانی و تزئینی بدست گرفته و این تحرک و پویایی ، کشور چین را کانون توجه بسیاری از معدن داران و فعالان حوزه صنعت سنگ قرار داده است .

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان چینی در معادن مختلف از جمله سنگ مرمر مشغول دست چین کردن کوپ های مرغوب و پرطرفدار برای انتقال به کشور چین میباشند تا این ماده خام معدنی را با تکنولوژی چین به بهترین شکل ممکن به بهره‌وری درآورند.

چینی‌ها بعد از نفوذ در صنعت نفت، نساجی، کفش، پوشاک و… چند سالی است وارد بازار فعالان معدنی شده‌اند، بازاری که قدرت رقابت از تولیدکنندگان داخلی را گرفته و راه را برای هجوم محصولات چینی هموار کرده است.
با توجه به ۳ برابر بودن قیمت تولید سنگ در ایران نسبت به چین ، صاحبان معادن یا تولید کننده گان سنگ و ماشین آلات فرآوری سنگ چگونه میتوانند در بازار داخلی یا بین المللی با رقبای چینی خود رقابت کنند.

بعنوان نمونه در کنار صادرات انواع کوپ سنگ تزئینی به کشور چین ، مدتی است به دلیل واردات بی‌رویه سنگ گرانیک از چین، معادن ایران به حالت تعطیلی درآمده‌اند.

کم بودن نرخ بهره‌وری در ایران ،کمبود تقاضای بازار داخلی و گاه عدم تامین نیاز بازار داخل، نبود تکنولوژی‌های پیشرفته فرآوری ،نرخ بالای بهره پول در کشور از عوامل شکست تولید کننده گان صنعت سنگ در مقابل چشم بادمی های چین است.


مرجه سنگ ایران

 

مطالب مرتبط

کسب و کار در رکود

تولید سنگ در کشور

۷ عامل موثربرای توسعه صنعت سنگ