هشت عامل مشکل‌ساز در رقابت‌پذیری در فضای کسب‌و‌کار کشور

هشت عامل مشکل‌ساز در رقابت‌پذیری در فضای کسب‌و‌کار کشور
بررسی وضعیت رقابت‌پذیری در ایران نشان از هشت عامل مشکل‌ساز در رقابت‌پذیری در فضای کسب‌و‌کار کشور دارد.

بررسی وضعیت رقابت‌پذیری در ایران نشان از هشت عامل مشکل‌ساز در رقابت‌پذیری در فضای کسب‌و‌کار کشور دارد. در سال‌های اخیر، تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور از طرق مختلف بر فضای کسب‌و‌کار و سطح رقابت‌پذیری و بهره‌وری کشور اثرات نامطلوبی گذاشته است. از طرفی با وجود منابع و ظرفیت‌ها و استعدادهای زیاد، به نظر می‌رسد بنگاه‌های ایران به‌واسطه حمایت، هدایت و مدیریت مناسب، می‌توانند به درجه قابل قبولی از رقابت‌پذیری در عرصه بازارهای جهانی دست یافته و منشأ اثرات قابل توجهی در بهبود شرایط اقتصادی ایران شوند. چنانچه بتوان ریشه‌های عدم رقابت‌پذیری و عوامل تشکیل‌دهنده و موثر بر رقابت‌پذیری در اقتصاد ایران را شناسایی کرد، می‌توان راهکارهایی را برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری در فضای کسب‌و‌کار کشور پیشنهاد کرد.

بر این اساس در مطالعه کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران، متناسب با آمارهای معتبر بین‌المللی و شاخص رقابت‌پذیری نیروی کار، تحلیلی از وضعیت رقابت‌پذیری کشور از منظر بخش خصوصی ارائه شده است. در این گزارش جهت تحلیل وضعیت رقابت‌پذیری از گزارش رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد و همچنین سنجش شاخص رقابت‌پذیری نیروی کار براساس آمار مرکز آمار ایران استفاده شده است. براساس یافته‌های این تحقیق، سطح رقابت‌پذیری نیروی کار در سطح کل اقتصاد از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۲همواره نوسانی بوده است و از سال ۱۳۸۸ روند رو به رشد داشته است. در این دوره در بخش صنعت این شاخص روند بلندمدت افزایشی داشته است. براساس نتایج گزارش رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد در سال ۱۶-۲۰۱۵ کشور ایران در بین ۱۴۰کشور جهان حائز رتبه ۷۴ بوده است. همچنین ایران در بین ۱۵ کشور پیمایش شده در منطقه خاورمیانه، رتبه نهم را داشته است. نتایج گزارش نشان می‌دهد که مهم‌ترین عوامل مشکل‌ساز در رقابت‌پذیری در فضای کسب‌و‌کار کشور شامل محدودیت در دسترسی به منابع مالی، بی‌ثباتی سیاسی، ناکارآمدی بوروکراسی دولت، نرخ تورم، وضعیت زیرساخت‌ها، ناکارآیی مقررات ارزی، وضعیت فساد و مقررات کار هستند. رقابت‌پذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک بخش اقتصادی یا یک کشور در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر شرکت‌ها، زیر بخش‌ها و کشورهای حاضر در همان بازار است.

شاخص مجمع جهانی اقتصاد
شاخص رقابت‌پذیری جهانی براساس ارکان دوازده‌گانه که در ۳ زیرشاخص اصلی الزامات اساسی، عوامل افزایش کارآیی و عوامل نوآوری قرار دارند، محاسبه و رتبه کشورها از طریق محاسبه میانگین وزنی آنها مشخص می‌شود. این شاخص به طور کمی در محدوده ارقام یک تا ۷ محاسبه می‌شود، به‌طوری‌که هرچه شاخص به عدد ۷ نزدیک‌تر باشد، قدرت رقابت‌پذیری کشور بیشتر است. ارکان الزامات اساسی عبارتند از سازمان‌ها، زیرساخت‌ها، ثبات اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی. ارکان عوامل افزایش کارآیی مشتمل بر مواردی چون آموزش عالی و حرفه‌ای، کارآیی بازار کالا، کارآیی بازار نیروی کار، توسعه بازار مالی، آمادگی فناورانه و اندازه بازار است. ارکان نوآوری شامل پیچیدگی و مهارت بنگاه‌های تجاری و نوآوری است. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت‌پذیری در سال ۱۶-۲۰۱۵ میلادی، ایران امتیاز ۱/ ۴ را به دست آورده که در بین ۱۴۰ کشور جهان حائز رتبه ۷۴ بوده است. رتبه ایران در سال گذشته میلادی در بین ۱۴۴کشور رتبه ۸۳ بوده است. در سال ۱۶-۲۰۱۵ کشور ایران از میان ۱۵ کشور پیمایش شده در منطقه خاورمیانه از لحاظ رقابت‌پذیری رتبه نهم را داشته است. در منطقه خاورمیانه کشورهای قطر و امارات بهترین وضعیت را داشتند.

در این گزارش کشورهای جهان براساس دارا بودن ارکان رقابت در سه سطح قرار می‌گیرند. این سه سطح با عناوین عامل تولید محور، کارآیی محور و خلاقیت محور مشخص می‌شوند و به این ترتیب، هر یک از کشورهای جهان در مقایسه با یکدیگر رتبه خاصی را در این رابطه به خود اختصاص می‌دهند. به‌عبارت دیگر، کشورها علاوه‌بر دارا بودن رتبه کل رقابت با در نظر گرفتن ارکان رقابتی خود، به طور کلی حائز رتبه‌هایی در سه سطح «الزامات اساسی، تقویت بهره‌وری و نوآوری و پیشرفت» بوده و همچنین در ارکان دوازده‌گانه رقابتی این سطوح و زیر بخش‌های آنها نیز نمره و رتبه هر کشور تعیین می‌شود. براساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۶، ایران در مرحله گذار از مرحله عامل تولیدمحور به کارآیی محور است. ایران در سطح الزامات اساسی (عامل محور) رتبه ۶۳ را بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. در این سطح وضعیت نهادها با رتبه ۹۴ چندان مطلوب نبوده است، در حالی که وضعیت بهداشت و آموزش ابتدایی رتبه ۴۷ را داشته و مطلوب بوده است.


لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|


جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید

مطالب مرتبط

کسب و کار در رکود

تولید سنگ در کشور

۷ عامل موثربرای توسعه صنعت سنگ