معدن می‌تواند رقیب خوبی برای نفت باشد.

معدن می‌تواند رقیب خوبی برای نفت باشد.

مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار داشت: برخی از محصولات معدنی ما به‌ صورت خام صادر می‌شد و هنوز هم کم و بیش ادامه دارد اما سیاست دولت ایجاد ارزش افزوده برای محصولات معدنی در کشور و جلوگیری از خام‌فروشی است.

وی افزود: سیاست دولت هدایت و حمایت از بخش خصوصی است. در برخی از محصولات باید تا جایی پیش برویم که ارزش افزوده بالاتر داشته باشد چرا که بخش خصوصی در جایی سرمایه گذاری می‌کند که منفعت بیشتری داشته باشد، اگر اقتصاد ما به بخش خصوصی میدان بدهد، بخش خصوصی آگاهانه وارد میدان می شود.

کرباسیان ادامه داد: مشکل جدی کشور در شرایط فعلی مسئله تأمین منابع مالی است. تا زمانی که تحریم‌ها پابرجا بود تأمین منابع مالی برای سرمایه گذاری تقریباً کار بسیار مشکلی بود اما امیدواریم با تمهیداتی که انجام شده تأمین مالی برای فعالام اقتصادی به‌سهولت انجام شود.

کرباسیان افزود: یکی از مشکلات ما در سالهای تحریم، دسترسی به فناوری‌های جدید بود و لذا در سرمایه گذاری‌ها باید به موضوع استفاده از فناوری های جدید توجه شود تا سطح دانش در کشور افزایش یابد.

وی گفت: اکتشاف ۲۴۰هزار کیلومتر از پهنه کشور را از سال ۹۳ شروع کردیم که کار بسیار بزرگی است و ما به آن افتخار می‌کنیم چرا که از ۱٫۶ میلیون کیلومتر وسعت کشور تنها در ۱۰۰هزار کیلومتر آن عملیات اکتشاف انجام شده است.

کرباسیان افزود: بعد از انجام مراحل مقدماتی اکتشاف و اطمینان از اینکه بیش از ۵۰ درصد ظرفیت معدن اقتصادی است مقدمات واگذاری آن را به بخش خصوصی فراهم می کنیم. در این مرحله دولت سهم خود را در معادن یا به حدود ۲۰ درصد می‌رساند یا به طور کلی از آن خارج می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست ما این است که در برخی جاها به‌علت کمبود منابع مالی، بخش خصوصی ایرانی با همکاری طرف خارجی بیایند در بخش های مختلف سرمایه گذاری کند و این امکان وجود دارد. حدود ۷۰ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد، اکنون جزو ۱۵ کشور معدنی دنیا هستیم که با به نتیجه رسیدن اکتشافات جدید می‌توانیم جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشیم.

وی گفت: یک واحد معدن ۳ واحد ارزش افزوده ایجاد می‌کند، سرمایه گذاری در بخش معدن در درازمدت به‌نفع اقتصاد کشور است و معدن می‌تواند رقیب خوبی برای نفت باشد. نرخ رشد بخش معدن و صنایع معدن اکنون ۶ درصد است که هرچند نسبت به صنعت و تجارت بسیار بهتر بوده ولی کافی نیست چون ما یک عقب‌ماندگی تاریخی در این بخش داریم.

وی تاکید کرد: باید در برنامه ششم به این حوزه توجه ویژه کرد و با انجام سرمایه گذاری مناسب در بخش اکتشاف و ایجاد زیرساخت‌های لازم زمینه را برای تولید کالاهای رقابتی فراهم کنیم.


لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|


جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید

مطالب مرتبط

کسب و کار در رکود

تولید سنگ در کشور

۷ عامل موثربرای توسعه صنعت سنگ