مطالب محبوب
وضعیت رقابتپذیری نیروی کار
یکی از شاخصهای رایج در قدرت رقابتپذیری صنایع کشورها، محاسبه نسبت ارزش افزوده به جبران خدمات است. این نسبت نشان میدهد در ازای یک واحد جبران خدمات شاغلان، چند واحد ارزش افزوده حاصل شده است. بهطور کلی، رشد بهرهوری، مهارت و رقابتپذیری را ارتقا بخشیده و سطح کارآیی در تولید و همچنین قیمتی را که شرکتها میتوانند اعمال کنند، مشخص میسازد؛ بنابراین رقابتپذیری و بهرهوری، دو عامل مکمل یکدیگر بوده و هر کدام، پیش نیاز دیگری است. بهمنظور محاسبه شاخص رقابتپذیری نیروی کار در ایران از آمار حسابهای ملی مرکز آمار ایران استفاده شده است. بر این اساس ارزش افزوده کل فعالیتهای اقتصادی به قیمت جاری تقسیم بر جبران خدمات به قیمت جاری شده است. شاخص رقابتپذیری نیروی کار در سطح کل اقتصاد از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۲همواره نوسانی بوده است و از سال ۱۳۸۸ روند رو به رشد داشته است. در این دوره شاخص رقابتپذیری نیروی کار در بخش صنعت روند بلندمدت افزایشی داشته است. این شاخص از سال ۱۳۸۶ کاهش داشته و در سال ۱۳۸۹ دوباره روند افزایشی داشته است.
براساس گزارش سال ۲۰۱۶ مجمع جهانی اقتصاد سطح رقابتپذیری ایران نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، اما همچنان رتبه ایران در منطقه خاورمیانه و جهان رتبه متناسب با جایگاه اقتصاد آن نیست. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد مهمترین عوامل مشکلساز فضای کسبوکار کشور شامل محدودیت در دسترسی به منابع مالی، بیثباتی سیاسی، ناکارآمدی بوروکراسی دولت، نرخ تورم، وضعیت زیرساختها، ناکارآیی مقررات ارزی، وضعیت فساد و مقررات کار هستند.
با توجه به اینکه ایجاد فضای رقابتی از جمله عوامل اصلی در هدایت سرمایهها به سمت بخش مولد و تضمینکننده رشد و توسعه پایدار است، بررسی قوانین و اسناد بالادستی نشان میدهد رویکرد سیاستگذاران کشور برای ارتقای سطح رقابتپذیری باید مبتنی بر محورهای زیر باشد: اولویت دادن به افزایش رقابتپذیری در اقتصاد ملی و توسعه خصوصی سازی مبتنی بر افزایش سطح رقابتپذیری، ارتقای بهرهوری از طریق تقویت رقابتپذیری اقتصاد و حمایت از تولیدات داخلی منوط به افزایش سطح رقابتپذیری، توسعه رقابت در بازار بیمه، بخش ریلی، شکلگیری بازارهای رقابتی و الزام به رعایت رقابتپذیری در ارائه تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی، افزایش سطح رقابتپذیری با کاهش هزینهها و افزایش سطح کیفیت و لحاظ قید رقابتپذیری در حمایت از بخش تولید، معرفی موارد تبانی، تبعیض و اخلال در اقتصاد و اعلام ممنوعیت آنها، ایجاد شورای رقابت با حضور نمایندگان بخشهای غیردولتی جهت صیانت از فضای رقابتی کشور و تشخیص مصادیق رویههای ضدرقابتی، ارزیابی وضعیت و تعیین محدوده بازار کالاها و خدمات، حمایت از ایجاد و تقویت نشان (برند)های تجاری داخلی محصولات صنعتی و خوشههای صادراتی، ایجاد صندوق تثبیت بازار سرمایه بهمنظور کنترل و کاهش مخاطرات سامانهای یا فرادستگاهی، ممنوعیت دولت در قیمتگذاری مواد معدنی غیرانحصاری، حمایت از اصلاح ساختار به کارفرمایان بر مبنای نوآوریها و فناوریهای جدید و افزایش قدرت رقابتپذیری تولید.
نقشهراه احیای بازارهای صادراتی پس از برجام
صادرات غیرنفتی برای اقتصاد ایران تعریفی فراتر از تعاریف معمول به عنوان جزئی از تجارت خارجی کشور دارد، چراکه بیش از دو دهه به عنوان یکی از سرفصلهای اصلی در تمامی برنامههای اقتصادی جا داشته، اما همچنان ابتداییترین پیشنیازها و زیرساختهای آن فراهم نشدهاست.
اگرچه پس از دفاع مقدس و دوران سازندگی، دولت اصلاحات توانست گامهایی اثرگذار برای توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی بردارد که نتیجه آن در سالهای ابتدایی دولت نهم مشهود بود، اما وضع سختگیرانهترین تحریمها و از آن مهمتر ۳۰ قالیباف هنرمند که سرانگشتان نقشپردازشان هنر و اقتصاد و مهارت را به هم آمیخته، درکنار ۴ طراح زبردست، ۳ رنگرز چیرهدست و ۳ رفوگر ماهر فرش ضعف و سوءمدیریت در دولتهای نهم و دهم از صادرات غیرنفتی تنها خامفروشی باقی گذاشت.
امروز با اجرایی شدن برجام و توقف تحریمها، میتوان به این امید بست که درصورت اتخاذ تدابیر درست و منطقی بار دیگر شاهد باشیم محصولاتی که برروی آنها ساخت ایران درج شده، در بازار دیگر کشورها عرضه شود.
اما آنچه که از دریچه نگاه سیاستگذاران و دولتمردان از مشکلات، پیشنیازها و توانمندیهای صادرات غیرنفتی دیدهمیشود، با آنچه که فعالان این عرصه درک کرده، و با آن سروکار دارند، تفاوتهایی دارد که تبیین آنها میتواند به حل مشکلات این حوزه کمک کند.
با این رویکرد، با سید محمدمهدی طباطبایی مشاور کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران و عضو هیأتمدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفتگویی انجام شدهاست:
– به دنبال اجرایی شدن برجام، چه آیندهای میتوان برای صادرات غیرنفتی ایران متصور بود؟
اقتصاد ایران پس از اجرای برجام در حوزه بینالملل با شرایط مثبت و رو به جلویی روبهرو است، و برای برخی از محصولاتمان میتوانیم قابلیت بازتعریف و احیای شرایط گذشته را متصور باشیم.
در دوران تحریم، صادرات برخی محصولات به طور مستقیم متوقف شد، برخی اقلام صادراتی با مشکل حملونقل روبهرو شدند، و در نهایت گروهی دیگر از کالاها نیز به دلیل مشکلات نقلوانتقال پول از صادرات جا ماندند، که این شرایط موجب شد تا مسیرهای دیگری طی شود، که در حال حاضر با حذف آن موانع و فراهم شدن فرصت صادرات مستقیم، میتوان به بازگشت دوباره این گروه از محصولات به بازارهای هدف صادراتی خوشبین بود.
– محصولاتی در کشور تولید میشوند که تاکنون به طور جدی وارد سبد صادراتی نشدهاند، در این خصوص چه باید کرد؟
این گروه از محصولات را زمانی میتوانیم صادراتی بنامیم که در قدم اول برای صادرات آنها بازارهای هدف شناسایی شوند، چراکه کشورهای هدف ما ظرفیتهای مختلفی برای مصرف کالاهای ایرانی دارند، اما متأسفانه تا امروز به ظرفیت آنها توجه نشدهاست.
قدم دوم تولید برای صادرات است به این معنی که محصولی تولید شود که مطابق با نیاز و سلیقه بازار هدف باشد.
– گذشته از بازاریابی برای محصولاتی که کیفیت صادراتی دارند چه اتفاقی باید بیفتد تا بتوانیم آنها را صادر کنیم؟
برای صادرات کالا بازار ۳ کشور را مورد بررسی قراردادیم و متوجه شدیم برای بخشی از کالاهای تولید ایران، حدود ۲۰ برابر آنچه که در توان صادراتی ما میباشد در این بازارها ظرفیت واردات وجود دارد، حال باید ببینیم مشکل در کجا است که تا کنون نتوانستهایم از این فرصت استفاده کنیم.
یکی از مشکلات اصلی قیمت تمامشده است که به دلیل بالا بودن هزینههای تولید و صادرات و گران بودن تسهیلات بانکی موجب شده تا صادرات گروهی از محصولات مقرون به صرفه نباشد. البته با رفع تحریمها برخی هزینههای تحمیلی چون هزینه نقل و انتقال کاهش مییابد، اما قیمت تمام شده تولید، ضعف بهرهوری در کارخانهها و واحدهای تولیدی و همچنین نرخ بالای تسهیلات بانکی مشکلاتی هستند که باید برای آنها چارهای اندیشید.
– راهکارهای پیشنهادی برای فراهم شدن این ظرفیت صادراتی چیست؟
یکی از مواردی که باید به آن توجهکرد هماهنگی سازمانها، تشکلها و مجموعههای مردم نهادی است که در امر صادرات فعال هستند. باید این واقعیت را بپذیریم که جزیرهای عمل کردن به ضرر تمامی صادرکنندگان است و از آن دوری کنیم، چراکه افراد با سلایق مختلف راههای متفاوتی پیش میگیرند و چنانچه این راهها به یک مسیر هدایت نشوند، و هماهنگی بین سیستمها ایجاد نشود، همچنان با مشکلات کنونی روبهرو خواهیمبود.
آنچه مسلم است امروز با شرایط ویژه و خاصی روبهرو هستیم که میتوانیم با یک برنامهریزی درست، به بهترین نحو از آن بهرهبرداری کنیم و به نتیجهای دست یابیم که پیش از این باید برای صادرات انجام میدادیم، و در انجام آن کوتاهی کردیم.
– بخش خصوصی چقدر میتواند در این موضوع اثرگذار باشد؟
امروز فرصتی فراهم شده که باید با ظرافت و دقت عمل کرده و نسبت به بازیابی و توسعه بازارها اقدام کنیم، و با توجه به اینکه بخشی از صادرات کاملاً توسط بخش خصوصی انجام میشود، باید شرایط ایجاد هماهنگی و بهرهگیری حداکثری از نظرات و پیشنهادات ایشان فراهم شود.
بخش خصوصی از نزدیک با مسائل روبهرو است و از جزئیات مشکلات و سختیهای بازار آگاهی کامل دارد، از اینرو توجه به نظرات بخش خصوصی میتواند به رفع بسیاری مشکلات کمک کرده و راهگشای مسیر باشد.
در واقع دولت باید در طراحی برنامه کلانی که برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی تدوین میشود به نظرات بخش خصوصی توجه ویژه داشتهباشد.
– موضوعی که اینجا مطرح میشود این است که آیا نقشآفرینی دولت در توسعه صادرات غیرنفتی با تدوین برنامه و حمایت از بخش خصوصی تمام میشود؟
قطعاً اینطور نبوده و دولت همواره باید به عنوان پشتیبان در کنار صادرکنندگان حضور داشتهباشد، چراکه برخی مشکلات در بازارهای صادراتی نیازمند حضور حمایتی دولت و فراهم کردن زیرساختها است، که برای روشن شدن موضوع به بازاری که به تازگی پیش روی بسیاری از محصولات ایرانی بازشده یعنی کشور روسیه اشاره میکنم.
به دنبال تحولات پیش آمده، این کشور علاقمند به تأمین بخشی از نیازهای خود از طریق ایران است، اما یک اشکال وجود دارد و آن تضعیف روبل روسیه در مقابل دیگر ارزها است که حل این مشکل با مداخله دولت ممکن میشود.
درچنین شرایطی حضور دولت میتواند شرایطی را فراهم کند که میان دو کشور تهاتر کالا ایجاد شده و به جای دریافت روبل میان تجار دو کشور معامله متقابل برقرار شود، که با این کار ریسک تجارت با این کشور برای صادرکنندگان کاهش مییابد.
همچنین یکی دیگر از مواردی که میتوان سهم دولت در کمک به توسعه صادرات غیرنفتی باشد، تقویت توان اقتصادی سفارتخانهها، تمرکز آنها بر موضوع صادرات و ایجاد هماهنگی با صادرکنندگان، قابلیتی است که میتواند در قالب رایزنان بازرگانی به کمک توسعه بازارهای صادراتی بیاید.
– پیش از این جوایز صادراتی به عنوان یکی از حمایتهای دولت از صادرات غیرنفتی مطرح بود، اما متوقف شدهاست، کنار گذاشتن این گزینه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
جوایز صادراتی یکی از مهمترین فاکتورهای لازم در راستای توسعه صادرات است. جوایز صادراتی مستقیم و نقدی باعث افزایش توان رقابتی صادرکنندگان در بازارهای هدف میشود و پرداخت آن به تحکیم شرایط، استمرار فعالیت و ثبات حضور بنگاهها و کالاهای صادراتی در بازارهای هدف منتهی میشود. چنانکه شاهد هستیم بیتوجهی به این مهم به عنوان موتور محرک توسعه، صادرات را ضعیف کرده و مانع تکرار جهشهای صادراتی شدهاست.
– رایزنان بازرگانی ایران پیش از این نیز در برخی بازارهای هدف حضور داشتهاند، ارزیابی شما از عملکرد آنها چیست؟
اگر قرار است در سفارتخانهها بخشی به عنوان سفیر تجاری یا رایزن بازرگانی تعریف شود، اولین نکتهای که باید موردتوجه قرار گیرد، توجه به قابلیتهای لازم برای حضور در آن بازار است.
مورد مهم دیگر توجه به آموزش رایزنان بازرگانی است، به این معنی که افرادی که برای این کار درنظر گرفتهمیشوند، از یک سو باید از قابلیتهای صادراتی کشور اطلاع داشتهباشند و از طرفی باید با نیازهای بازار هدف آشنا باشند، همچنین باید توان تطبیق نیاز آن بازار با قابلیتهای محصولات کشور را داشتهباشد، به این معنی که کالایی که قراراست به آن کشور صادر شود با سلیقه و نیاز آن بازار هماهنگی کامل داشته باشد.
در این خصوص میتوان از ظرفیت بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی و تشکلهای صادراتی و تخصصی استفاده کرد.
– علاوه بر همکاری در اعزام رایزنان یا کمک به افزایش توان ایشان، تشکلها چه نقش دیگری میتوانند در بهبود وضعیت صادرات داشتهباشند؟
یکی از موضوعاتی که در حوزه صادرات مغفول مانده، و بعضاً تبدیل به نقطه ضعف شدهاست، ورود افراد با توان و تخصص مختلف به حوزه صادرات است.
حضور صادرکنندگانی که نسبت به بازار هدف آشنایی ندارند و یا افرادی که تعهد لازم را نداشته و ممکن است با صدور اقلام بیکیفیت به اعتبار اقتصادی کشور و دیگر صادرکنندگان آسیب برسانند، مشکل مشترک بخش خصوصی و دولت است که میتواند با همکاری دولت و تشکلها مرتفع شود.
تقویت جایگاه تشکلهای صادراتی و تعیین شرایطی که توسط این بخش مدیریت شود، نکتهای است که میتواند در این حوزه موردتوجه قرارگیرد.
یکی از راهکارها این است که مجوزهای صادراتی حتی وارداتی زیرنظر تشکلها صادر شود، که این به منزله شرط عضویت در تشکل است که ضمن تضمین رفتارهای صادراتی میتواند به تقویت جایگاه تشکلها کمک کند.
اگرچه ماهیت تشکلها استفاده از قوه قهریه نیست، اما واقعیت غیرقابل انکار تضعیف جایگاه تشکلها است که با الزام عضویت صنفی میتوان این ضعف را برطرف کرد.
عضویت صادرکنندگان در تشکلهای صادراتی به معنی بهره گرفتن ایشان از فرصت مشاوره، آموزش، سنجش اعتبار و حمایتهای صنفی است. همچنین حضور مؤثر تشکلها میتواند در بخشهای دیگری چون اعزام و پذیرش هیأتهای تجاری و حضور و مشارکت در نمایشگاه مؤثر باشد. مورد دیگر نقش نظارتی تشکلها است که میتواند مانع از رقابت منفی، غیرحرفهای و ناسالم صادرکنندگان در بازارهای هدف باشد.
لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|
جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید
نقشهراه احیای بازارهای صادراتی پس از برجام
صادرات غیرنفتی برای اقتصاد ایران تعریفی فراتر از تعاریف معمول به عنوان جزئی از تجارت خارجی کشور دارد، چراکه بیش از دو دهه به عنوان یکی از سرفصلهای اصلی در تمامی برنامههای اقتصادی جا داشته، اما همچنان ابتداییترین پیشنیازها و زیرساختهای آن فراهم نشدهاست.
اگرچه پس از دفاع مقدس و دوران سازندگی، دولت اصلاحات توانست گامهایی اثرگذار برای توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی بردارد که نتیجه آن در سالهای ابتدایی دولت نهم مشهود بود، اما وضع سختگیرانهترین تحریمها و از آن مهمتر ۳۰ قالیباف هنرمند که سرانگشتان نقشپردازشان هنر و اقتصاد و مهارت را به هم آمیخته، درکنار ۴ طراح زبردست، ۳ رنگرز چیرهدست و ۳ رفوگر ماهر فرش ضعف و سوءمدیریت در دولتهای نهم و دهم از صادرات غیرنفتی تنها خامفروشی باقی گذاشت.
امروز با اجرایی شدن برجام و توقف تحریمها، میتوان به این امید بست که درصورت اتخاذ تدابیر درست و منطقی بار دیگر شاهد باشیم محصولاتی که برروی آنها ساخت ایران درج شده، در بازار دیگر کشورها عرضه شود.
اما آنچه که از دریچه نگاه سیاستگذاران و دولتمردان از مشکلات، پیشنیازها و توانمندیهای صادرات غیرنفتی دیدهمیشود، با آنچه که فعالان این عرصه درک کرده، و با آن سروکار دارند، تفاوتهایی دارد که تبیین آنها میتواند به حل مشکلات این حوزه کمک کند.
با این رویکرد، با سید محمدمهدی طباطبایی مشاور کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران و عضو هیأتمدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفتگویی انجام شدهاست:
– به دنبال اجرایی شدن برجام، چه آیندهای میتوان برای صادرات غیرنفتی ایران متصور بود؟
اقتصاد ایران پس از اجرای برجام در حوزه بینالملل با شرایط مثبت و رو به جلویی روبهرو است، و برای برخی از محصولاتمان میتوانیم قابلیت بازتعریف و احیای شرایط گذشته را متصور باشیم.
در دوران تحریم، صادرات برخی محصولات به طور مستقیم متوقف شد، برخی اقلام صادراتی با مشکل حملونقل روبهرو شدند، و در نهایت گروهی دیگر از کالاها نیز به دلیل مشکلات نقلوانتقال پول از صادرات جا ماندند، که این شرایط موجب شد تا مسیرهای دیگری طی شود، که در حال حاضر با حذف آن موانع و فراهم شدن فرصت صادرات مستقیم، میتوان به بازگشت دوباره این گروه از محصولات به بازارهای هدف صادراتی خوشبین بود.
– محصولاتی در کشور تولید میشوند که تاکنون به طور جدی وارد سبد صادراتی نشدهاند، در این خصوص چه باید کرد؟
این گروه از محصولات را زمانی میتوانیم صادراتی بنامیم که در قدم اول برای صادرات آنها بازارهای هدف شناسایی شوند، چراکه کشورهای هدف ما ظرفیتهای مختلفی برای مصرف کالاهای ایرانی دارند، اما متأسفانه تا امروز به ظرفیت آنها توجه نشدهاست.
قدم دوم تولید برای صادرات است به این معنی که محصولی تولید شود که مطابق با نیاز و سلیقه بازار هدف باشد.
– گذشته از بازاریابی برای محصولاتی که کیفیت صادراتی دارند چه اتفاقی باید بیفتد تا بتوانیم آنها را صادر کنیم؟
برای صادرات کالا بازار ۳ کشور را مورد بررسی قراردادیم و متوجه شدیم برای بخشی از کالاهای تولید ایران، حدود ۲۰ برابر آنچه که در توان صادراتی ما میباشد در این بازارها ظرفیت واردات وجود دارد، حال باید ببینیم مشکل در کجا است که تا کنون نتوانستهایم از این فرصت استفاده کنیم.
یکی از مشکلات اصلی قیمت تمامشده است که به دلیل بالا بودن هزینههای تولید و صادرات و گران بودن تسهیلات بانکی موجب شده تا صادرات گروهی از محصولات مقرون به صرفه نباشد. البته با رفع تحریمها برخی هزینههای تحمیلی چون هزینه نقل و انتقال کاهش مییابد، اما قیمت تمام شده تولید، ضعف بهرهوری در کارخانهها و واحدهای تولیدی و همچنین نرخ بالای تسهیلات بانکی مشکلاتی هستند که باید برای آنها چارهای اندیشید.
– راهکارهای پیشنهادی برای فراهم شدن این ظرفیت صادراتی چیست؟
یکی از مواردی که باید به آن توجهکرد هماهنگی سازمانها، تشکلها و مجموعههای مردم نهادی است که در امر صادرات فعال هستند. باید این واقعیت را بپذیریم که جزیرهای عمل کردن به ضرر تمامی صادرکنندگان است و از آن دوری کنیم، چراکه افراد با سلایق مختلف راههای متفاوتی پیش میگیرند و چنانچه این راهها به یک مسیر هدایت نشوند، و هماهنگی بین سیستمها ایجاد نشود، همچنان با مشکلات کنونی روبهرو خواهیمبود.
آنچه مسلم است امروز با شرایط ویژه و خاصی روبهرو هستیم که میتوانیم با یک برنامهریزی درست، به بهترین نحو از آن بهرهبرداری کنیم و به نتیجهای دست یابیم که پیش از این باید برای صادرات انجام میدادیم، و در انجام آن کوتاهی کردیم.
– بخش خصوصی چقدر میتواند در این موضوع اثرگذار باشد؟
امروز فرصتی فراهم شده که باید با ظرافت و دقت عمل کرده و نسبت به بازیابی و توسعه بازارها اقدام کنیم، و با توجه به اینکه بخشی از صادرات کاملاً توسط بخش خصوصی انجام میشود، باید شرایط ایجاد هماهنگی و بهرهگیری حداکثری از نظرات و پیشنهادات ایشان فراهم شود.
بخش خصوصی از نزدیک با مسائل روبهرو است و از جزئیات مشکلات و سختیهای بازار آگاهی کامل دارد، از اینرو توجه به نظرات بخش خصوصی میتواند به رفع بسیاری مشکلات کمک کرده و راهگشای مسیر باشد.
در واقع دولت باید در طراحی برنامه کلانی که برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی تدوین میشود به نظرات بخش خصوصی توجه ویژه داشتهباشد.
– موضوعی که اینجا مطرح میشود این است که آیا نقشآفرینی دولت در توسعه صادرات غیرنفتی با تدوین برنامه و حمایت از بخش خصوصی تمام میشود؟
قطعاً اینطور نبوده و دولت همواره باید به عنوان پشتیبان در کنار صادرکنندگان حضور داشتهباشد، چراکه برخی مشکلات در بازارهای صادراتی نیازمند حضور حمایتی دولت و فراهم کردن زیرساختها است، که برای روشن شدن موضوع به بازاری که به تازگی پیش روی بسیاری از محصولات ایرانی بازشده یعنی کشور روسیه اشاره میکنم.
به دنبال تحولات پیش آمده، این کشور علاقمند به تأمین بخشی از نیازهای خود از طریق ایران است، اما یک اشکال وجود دارد و آن تضعیف روبل روسیه در مقابل دیگر ارزها است که حل این مشکل با مداخله دولت ممکن میشود.
درچنین شرایطی حضور دولت میتواند شرایطی را فراهم کند که میان دو کشور تهاتر کالا ایجاد شده و به جای دریافت روبل میان تجار دو کشور معامله متقابل برقرار شود، که با این کار ریسک تجارت با این کشور برای صادرکنندگان کاهش مییابد.
همچنین یکی دیگر از مواردی که میتوان سهم دولت در کمک به توسعه صادرات غیرنفتی باشد، تقویت توان اقتصادی سفارتخانهها، تمرکز آنها بر موضوع صادرات و ایجاد هماهنگی با صادرکنندگان، قابلیتی است که میتواند در قالب رایزنان بازرگانی به کمک توسعه بازارهای صادراتی بیاید.
– پیش از این جوایز صادراتی به عنوان یکی از حمایتهای دولت از صادرات غیرنفتی مطرح بود، اما متوقف شدهاست، کنار گذاشتن این گزینه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
جوایز صادراتی یکی از مهمترین فاکتورهای لازم در راستای توسعه صادرات است. جوایز صادراتی مستقیم و نقدی باعث افزایش توان رقابتی صادرکنندگان در بازارهای هدف میشود و پرداخت آن به تحکیم شرایط، استمرار فعالیت و ثبات حضور بنگاهها و کالاهای صادراتی در بازارهای هدف منتهی میشود. چنانکه شاهد هستیم بیتوجهی به این مهم به عنوان موتور محرک توسعه، صادرات را ضعیف کرده و مانع تکرار جهشهای صادراتی شدهاست.
– رایزنان بازرگانی ایران پیش از این نیز در برخی بازارهای هدف حضور داشتهاند، ارزیابی شما از عملکرد آنها چیست؟
اگر قرار است در سفارتخانهها بخشی به عنوان سفیر تجاری یا رایزن بازرگانی تعریف شود، اولین نکتهای که باید موردتوجه قرار گیرد، توجه به قابلیتهای لازم برای حضور در آن بازار است.
مورد مهم دیگر توجه به آموزش رایزنان بازرگانی است، به این معنی که افرادی که برای این کار درنظر گرفتهمیشوند، از یک سو باید از قابلیتهای صادراتی کشور اطلاع داشتهباشند و از طرفی باید با نیازهای بازار هدف آشنا باشند، همچنین باید توان تطبیق نیاز آن بازار با قابلیتهای محصولات کشور را داشتهباشد، به این معنی که کالایی که قراراست به آن کشور صادر شود با سلیقه و نیاز آن بازار هماهنگی کامل داشته باشد.
در این خصوص میتوان از ظرفیت بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی و تشکلهای صادراتی و تخصصی استفاده کرد.
– علاوه بر همکاری در اعزام رایزنان یا کمک به افزایش توان ایشان، تشکلها چه نقش دیگری میتوانند در بهبود وضعیت صادرات داشتهباشند؟
یکی از موضوعاتی که در حوزه صادرات مغفول مانده، و بعضاً تبدیل به نقطه ضعف شدهاست، ورود افراد با توان و تخصص مختلف به حوزه صادرات است.
حضور صادرکنندگانی که نسبت به بازار هدف آشنایی ندارند و یا افرادی که تعهد لازم را نداشته و ممکن است با صدور اقلام بیکیفیت به اعتبار اقتصادی کشور و دیگر صادرکنندگان آسیب برسانند، مشکل مشترک بخش خصوصی و دولت است که میتواند با همکاری دولت و تشکلها مرتفع شود.
تقویت جایگاه تشکلهای صادراتی و تعیین شرایطی که توسط این بخش مدیریت شود، نکتهای است که میتواند در این حوزه موردتوجه قرارگیرد.
یکی از راهکارها این است که مجوزهای صادراتی حتی وارداتی زیرنظر تشکلها صادر شود، که این به منزله شرط عضویت در تشکل است که ضمن تضمین رفتارهای صادراتی میتواند به تقویت جایگاه تشکلها کمک کند.
اگرچه ماهیت تشکلها استفاده از قوه قهریه نیست، اما واقعیت غیرقابل انکار تضعیف جایگاه تشکلها است که با الزام عضویت صنفی میتوان این ضعف را برطرف کرد.
عضویت صادرکنندگان در تشکلهای صادراتی به معنی بهره گرفتن ایشان از فرصت مشاوره، آموزش، سنجش اعتبار و حمایتهای صنفی است. همچنین حضور مؤثر تشکلها میتواند در بخشهای دیگری چون اعزام و پذیرش هیأتهای تجاری و حضور و مشارکت در نمایشگاه مؤثر باشد. مورد دیگر نقش نظارتی تشکلها است که میتواند مانع از رقابت منفی، غیرحرفهای و ناسالم صادرکنندگان در بازارهای هدف باشد.
لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|
جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید
کفشک های محافظ سنگهای تزیینی حجیم ، کاربردی در نمای ساختمان ها توسط یک محقق ایرانی طراحی شد.
حمید ابراهیمی – فارغ التحصیل رشته پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ایده پرداز کفشک های محافظ سنگ های حجیم گفت: با توجه به حجم بالای استخراج سنگهای حجیم زینتی که سالانه به بیش از ۱۰ میلیون تن در ایران می رسند، به فکر تولید کفشک هایی افتادیم تا کمترین آسیب به این سنگ های گران قیمت به هنگام حمل و نقل وارد شود.
وی با اشاره به اینکه این کفشک ها می تواند بازار پنهانی را در این شاخه از صنعت زنده کند، خاطر نشان کرد: این کفشک ها از جنس لاستیک است و می توان از مواد بازیافتی برای تهیه آنها استفاده کرد که در نهایت به صورت کفشک محافظ در می آیند.
وی اظهار داشت: کفشک های محافظ مابین صفحات سنگهای تزئینی قرار می گیرند که می تواند در بدترین شرایط، سالانه رقمی معادل دومیلیارد و پانصد میلیون تومان سوددهی داشته باشد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه با تولید این کفشک ها از محبوبیت سنگ های تزیینی کاسته نمی شود، اظهار داشت: محافظت از سطح صاف و براق سنگ های تزیینی حجیم، از محل تولید به محل مصرف، کار آسانی نیست و معمولاً سطح این سنگها در حین باربری و حملونقل دچار خراش میشود که در نهایت با قرارگیری در نمای ساختمان، درخشندگی و براقیت لازم را ندارند، همچنین وجود این خراشها به مرور، سبب جمع شدن گرد و غبار می شود که از زیبایی سنگ هادر نمای ساختمان می کاهد.
وی عنوان کرد: استفاده از این کفشک های لاستیکی در درجهی اول، امکان ایجادخراش روی سنگ را به شدت کاهش داده و از ضربه خوردن و شکستگی این نوع سنگ ها جلوگیری به عمل می آید.
وی تاکید داشت: استفاده از این کفشک ها دراهمیت بستهبندی و صادرات سنگهای تزیینی حجیم می تواند موثر باشد، همچنین این کفشک ها می تواند از شکسته شدن محصول در حملونقل جلوگیری کرده و در بازار رقابتی قیمت محصول تولیدی نیز افزایش می یابد.
لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|
جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید
ترکها سنگ ایرانی را به نام خود صادر میکنند
رییس کانون سنگ ایران از رشد ۲۰۰ درصدی صادرات سنگ فرآوری در کشور خبر داد و گفت: در ترکیه جعبههای سنگهای فرآروی ایران را به مارکها و نشان کشور خود تغییر میدهند و به سایر نقاط جهان صادر میکنند.
حسین امیر یوسفی در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار صادرات سنگ اصفهان و کشور به دلیل سیاست نرمتر دولت در مسائل جهانی به نسبت قبل تغییر و بهبود زیادی یافته است؛ به نحوی که شاهد رشد ۲۰۰ درصدی صادرات سنگهای فرآوری هستیم. وی افزود: عمده مشتریان بازار سنگهای صادراتی ایران، کشورهای آسیای میانه، قفقاز، حاشیه خلیج فارس و ترکیه هستند. هر چند در ترکیه جعبههای سنگهای فرآروی ایران را به مارکها و نشان کشور خود تغییر داده و به سایر نقاط جهان صادر میکنند.
افت فروش سنگهای ساختمانی در پی کاهش ساختوساز
رییس کانون سنگ ایران تاکید کرد: بازار فروش سنگ در داخل کشور حالت عکس دارد و در حال رکود است. چرا که دچار کاهش رشد صنعت ساختمانسازی هستیم. یوسفی ادامه داد: در حال حاضر مسکنسازها فقط اقدام به ثبت قرارداد با سنگبریها میکنند که بر مبنای آن پس از فروش آپارتمانها، پول سنگهای تزیینی را به مالک سنگبری تحویل میدهند. وی با بیان اینکه این پرداخت به تولیدکننده گاهی تا یک سال و نیم طول میکشد، افزود: دولت قرار بود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی این صنعت کمک کند اما فقط رقمی ناچیز از طریق بانکهای مربوطه به این صنعت اعطا شده است.
عضو انجمن سنگبریهای اصفهان اظهار کرد: دستگاههای سنگبری فعلی کارخانجات عمری بیش از ۱۵ سال دارند اما استاندارد مفید آن فقط ۱۰ سال است در حالی که چنین ابزاری نمیتواند در بازار جهانی سنگ تزیینی محصولی رقابتی تولید کند.
لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|
جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید
افزایش رکود صادارت سنگ به دلیل ناامنیهای عراق
رییس انجمن سنگبریهای استان اصفهان گفت: رکود بازار صادرات سنگ ایران به دلیل نا امنیهای عراق بیش از قبل شده است چرا که در شرایط فعلی بازار، این کشور مناسبترین بازار بود.
رضا احمدی در اصفهان، درباره وضعیت بازار سنگ کشور و استان در ۹ ماهه سال جاری اظهار کرد: به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین رکود بازار مسکن در داخل کشور، رکود این صنعت برطرف نشده است. از سوی دیگر نا امنیهای ناشی از حضور گروه تروریستی داعش در عراق نیز در دو ماه اخیر فشار بیشتری را بر فعالان این صنعت وارد کرده است.
وی با بیان اینکه عمده صادرات سنگ اصفهان و کشور به آسیای میانه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس است، افزود: بازار صادراتی اروپا و استرالیا از دستمان خارج شده است.
رییس انجمن سنگبریهای استان خاطر نشان کرد: البته در روزهای اخیر سخنانی از باز شدن مجدد مرزها با کردستان عراق شده است که میتواند امیدبخش تولید کنندگان این عرصه باشد.
احمدی ادامه داد: در بازار داخلی نیز پروژههای بزرگی همانند مسکن مهر در حال اجرا نیست که باعث افت رونق شده و در حال حاضر مسکن سازان نیز چکهای بلند مدت به دست سنگبریها میدهند که اثر منفی در نقدینگی این قشر گذاشته است.
وی با اشاره به انباشته شدن سنگهای تزیینی در انبار سنگبریها به دلیل شرایط نامطلوب فعلی افزود: سازندگان مسکن نیز باید هشت درصد ارزش افزوده از پرداخت کنند و این رقم را قانونا باید از مشتری خود بگیرند اما به دلایلی این کار را انجام نمیدهند و خودشان دچار مشکلاتی مالی شدهاند.
این فعال صنعت سنگ درباره وضعیت نابسامان سنگبریها تصریح کرد: دولت باید با فعالان این صنعت مدارا کند چرا که در حال حاضر با افزایش هزینههای انرژی، حقوق کارگران، مالیات بر ارزش افروده و … مواجه هستیم و با بدهکاری به ادارات یا اشخاص فورا کارخانه پلمب میشود یا مالک آن ممنوع الخروج میشود.
لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|
جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید
چه سنگ ساختمانی انتخاب کنیم؟
در بررسی سنگ، همیشه باید پیش از انتخاب سنگ، پرسشهای بسیاری را مطرح کرد.
حتماً باید بدانیم که آیا سنگ در محیطی مصرف می شود که در معرض چرخه ی ذوب و انجماد قرار دارد، در محیط مرطوب مانند حمام به کار می رود، در نواحی پر رفت و آمد مانند کف مراکز خرید نصب میشود، یا به صورت نمای خارجی کاربرد دارد.
همچنین باید بدا نیم که سنگ را به چه ابعادی، و با چه میزانی و چه وقت نیاز داریم. مساله ای که بیشتر خریداران در هنگام انتخاب سنگ با آن رو به رو هستند این است که آنها فقط نمونه ی بسیار کوچکی از سنگ را، یا فقط آنچه را فروشنده به آنها نشان می دهد می بینند. فروشندگان معمولاً نام سنگها را تغییر می دهند تا ذهن خریدار را مغشوش کنند، و تولید کننده ی سنگ را منحصر به فرد قلمداد کنند. معمولاً خریداران نیز اطلاعات کافی درباره ی سنگ دریافت نمی کنند تا بتوانند درست قضاوت کنند؛ آنها سنگ را صرفاً بر اساس رنگ انتخاب میکنند و بعد در می یابند که رنگ سنگ بیش از انتظار متغیر است، یا سنگ برای کاربرد مورد نظر مناسب نیست، یا فرصت برای تهیه سنگ به مقدار مورد نظر کافی نیست. بنابراین عاقلانه است اگر پیش از تصمیم گیری نهایی پرسش های زیر را مطرح کرد:
چه رنگ و بافتی را میخواهید؟
پس از تحقیق کافی، ممکن است دریابید که سنگهای بسیاری خواسته ی شما را تامین می کنند. وقتی چند سنگ را انتخاب کردید که نیاز شما را برآورده می کنند، آن گاه میتوانید گام بعدی را بردارید و تعیین کنید که کدام سنگ با کیفیتها و استانداردهای مورد نظر شما مطابقت دارد.
درباره ی استانداردهای رعایت شده در تولید سنگ کسب اطلاع کنید و خواهان انجام آزمونASTM روی سنگ شوید تا اطمینان یابید که سنگ مورد نظر خواسته های پیشنهادی شما را تامین می کند. یقین حاصل کنید که پرداخت مورد نظر شما به آسانی حاصل خواهد شد و با همه ی آیین نامه ها و استانداردهای مربوط به مقاومت لغزشی انطباق خواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که مشخصه های جذبی آن با نیازهای شما انطباق دارد. مطمئن شوید که سنگ در آفتاب رنگ نمیبازد یا تغییر رنگ نمی دهد و ضمناً فاقد فلزات یا کانیهایی است که زنگ بزنند و آن را بدن ما کنند. هر نوع سنگ را باید با توجه به کاربرد مورد نظر، تحت آزمونهای مختلف قرار دارد. این آزمونها را به عهده ی آزمایشگاههای صاحب صلاحیت بگذارید تا از انطباق مشخصات سنگ با استانداردهای مورد نظر خود یقین حاصل کنید. در بعضی از موارد، سنگ را چندین بار در جریان تولید بیازمایید تا از حفظ این استانداردها مطمئن شوید؛ زیرا ممکن است خواص سنگ، خواه در نواحی مختلف یک معدن و خواه در معادن مختلف تغییر کند.
لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|
جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید
صادرات سنگ ایران به ۶۰ کشور جهان
صنعت سنگ ایران در ۱۰ ماهه امسال محصولات تولیدی خود را به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر کرد.
در حالی که کشورهای غربی طی چند هفته اخیر تحریمهای خود را علیه ایران با هدف محدودسازی روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها تشدید کردهاند، آمار نشان میدهد که صنعت سنگ ایران طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۰ انواع محصولات تولیدی خود را به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر کرده است.
براین اساس در ۱۰ ماهه سال جاری ارزش صادرات انواع محصولات صنعت سنگ ایران شامل انواع سنگهای مرمر و تراورتن کار نشده، سنگهای تراش و ساختمان، خارا و رخام به حدود ۱۲۰ میلیون دلار رسید.
امسال بلاروس، مقدونیه، پاناما، چین، ژاپن، گرجستان، آذربایجان، آفریقای جنوبی، آلمان، اتریش، ارمنستان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، اکوادور، الجزایر، امارات، انگلستان، اندونزی، اوکراین، ایتالیا، برزیل، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، سوریه، کره جنوبی، جیبوتی، رومانی، سریلانکا، سنگاپور، سوئد، سوئیس، عراق، ارمنستان، عمان، عربستان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، لبنان، مالزی، مصر، مکزیک، مونته نگرو، نروژ، نیجریه، نیوزلند، هلند، هنگ کنگ، هند، ونزوئلا، ویتنام و یونان از جمله بازارهای صادراتی سنگ ایران بودند.
براساس بررسیهای انجام شده ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ سنگ در جهان محسوب میشود و کارشناسان اعتقاد دارند در صورت حمایت دولت و برنامه ریزی درست تولیدکنندگان سهم ایران از صادرات جهانی سنگ میتواند به رقم بسیار بیشتری از وضعیت کنونی برسد.
این در حالی است که سال گذشته وزارت صنایع و معادن وقت در مصوبهای، بر صادرات سنگهای خام و فرآوری نشده تعرفه صادراتی ۷۰ درصدی وضع کرد که این اقدام به اعتراض شدید تولیدکنندگان سنگ کشور مواجه شده و عملا باعث راکد شدن صادرات سنگ ایران شد.
وزارت صنایع و معادن وقت دلیل این اقدام خود را جلوگیری از خام فروشی و حفظ ارزش افزوده فرآوری این مواد در داخل کشور عنوان کردند. با این حال به دنبال تشدید اعتراض برخی از معدنکاران و صادرکنندگان سنگ، مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و در نهایت این مصوبه لغو شد، اما ظاهرا هنوز اثرات آن بر بازارهای صادراتی سنگ خام ایران باقی مانده است. ایران با وجود تولید ۱۲ درصد از سنگ تزئینی جهان، سهم بسیار ناچیزی در تامین سنگ فرآوری شده بازارهای جهانی دارد.
محمدمهدی رئیس زاده – عضو کمیسیون سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق تهران، شهریور امسال در اظهارات جالب توجهی گفت: از برخی دوستان حاضر در یک نمایشگاه شنیدم که وقتی وزارت صنایع و معادن سابق تصمیم به منع و جلوگیری از صادرات سنگهای قیمتی گرفت، ترکها از سر خوشحالی در آن نمایشگاه شیرینی و باقلوا پخش کردند.
استان لرستان از جمله مهمترین استانهای کشور در صنعت سنگ محسوب میشود. با توجه به منابع غنی سنگ به خصوص سنگهای تزئینی و نما، اغلب در زمینه سرمایهگذاری در راستای فرآوری انواع سنگهای تزئینی، ساختمانی و مواد کانی غیرفلزی استانی مستعد است. بیشتر معادن استان لرستان به سنگهای نما و تزئینی اختصاص دارد، به طوری که با داشتن حدود یک چهارم ذخایر سنگهای تزئینی کشور حائز رتبه اول در این زمینه است. تولیدات سنگ لرستان ۲۲ درصد تولیدات کشور و سه درصد تولید جهانی را شامل میشود. از انواع معادن این استان میتوان به سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ چینی، فروسیلیس، فلدسپات، تالک، نمک و سنگ لاشه پالون اشاره کرد.
هماکنون لرستان بعد از اصفهان به لحاظ میزان استخراج سنگ در رتبه دوم قرار دارد و سالانه حدود سه میلیون تن انواع سنگ تزئینی و ساختمانی از معادن این استان استخراج میشود که بخشی از آن در استان، بخشی در بازارهای داخلی و حدود ۲۰۰ هزار تن آن در بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای آسیای جنوب شرق مصرف میشود.
آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان میدهد که شرکتهای صنعتی ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه را در خارج از ایران در دست اجرا داشته و این تعداد قرار است به ۴۰۰ پروژه هم افزایش پیدا کند.
وزارت صنعت معدن و تجارت هماکنون با بیش از ۱۲۰ کشور جهان ارتباط صنعتی و معدنی داشته و مسئولیت کمیسیون مشترک ۱۴ کشور به این وزارتخانه واگذار شده که کلیه پروژههای این کشورها را مدیریت میکند. ایران در ۳۵ کشور مختلف جهان نیز دارای پایگاه تولیدی است.
صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به ۱۵۹ کشور دنیا انجام شده که از این میان عراق، چین، امارات متحده عربی، هند و کره جنوبی از سهم بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند. در همین حال کالاهای صنعتی و معدنی و خدمات فنی – مهندسی صنعت ایران نیز با استقبال بسیاری از سوی کشورهای مستقل جهان مواجه شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که خاورمیانه، آمریکای لاتین، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و آفریقا از اولویتهای صادراتی کشور در حوزههای صنعت و معدن محسوب میشوند.
لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|
جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید